SOM I FJOR: Nammo merker effekten av uttrekningen av Irak, men ikke Libya-krigen. - Det er en myte at kriger driver våpenetterspørselen. Det store volumet våpenkjøp er investeringer med mye lengre tidshorisont, sier konsernsjef Edgar Fossheim i Nammo. (Bilde: Stein Jarle Olsen)

Nammo-sjefen frykter forsvarskutt

Nammo konsern i 2010 (Alle tall i NOK 1 000 med 2009-tallene i parentes)

  • Driftsinntekter:
    3 448 450 (3 439 156) 15 % sivilt
  • Driftsresultat:
    434 883 (407 014) + 6,8 %
  • Resultat før skatt:
    433 222 (409 560) + 5,8 %
  • Årsresultat:
    280 426 (267 675)
  • Resultatmargin før skatt:
    12,6 %
  • Egenkapital:
    1 304 586 (1 160 927)
  • Gjeld:
    1 574 825 (1 726 208)
  • Årsverk:
    1 940 (1 872)
  • Konsernsjef Edgar Fossheim fikk utbetalt drøyt fire millioner kroner i lønn og bonus i 2010
  • Nammo AS betaler ut et utbytte på 140,3 millioner kroner av overskuddet til eierne. Det vil si den norske stat og finske Patria som eier halvparten hver
  • Nammo har produksjonsselskaper i Norge, Sverige, Finland, Tyskland, Sveits og USA og et salgskontor i Canada. Hovedkontoret ligger på Raufoss i Norge


Pang! Pang! Pang! Det smeller så vinduene vibrerer på Oslo Militære Samfund. De fleste i rommet skvetter, bortsett fra én som gliser lurt.

– Du vet, dette er lyden av Nammo-ammunisjon, sier Edgar Fossheim.

For konsernsjefen i Nammo betyr salvene som fyres av på Akershus festning i anledning statsbesøket fra Litauen ekstra omsetning. Som i fjor endte på 3 448 millioner kroner.

Det er omtrent identisk med 2009. Men derimot har ordrereserven sunket med én milliard kroner det siste året, fra 4,4 til 3,4 milliarder kroner.

Les også: Tjener på våpenforbud

USA er viktig

– Dette er de litt mer dystre framtidsutsiktene, slik vi ser det. I etterkant av finanskrisen har det blitt et økt press på offentlige utgifter og dermed også forsvarsbudsjettene. Dette vil være utfordrende framover, erkjenner Fossheim.

Edgar Fossheim, konsernsjef i Nammo.
FOTO: Stein Jarle Olsen Stein Jarle Olsen
– På en annen side taper vi ikke kontrakter. Det er heller snakk om at kjøpsavgjørelser blir utsatt. Vi er mindre avhengig av store volum enn mange andre og dermed godt posisjonert, understreker Nammo-sjefen.

Nord-Amerika-markedet blir stadig mer viktig for Nammo. I 2009 var 40 prosent av omsetningen på 3,5 milliardene generert her. I fjor var andelen 44 prosent. Samtidig har andelen av omsetningen i Norden sunket fra 30 prosent i 2009 til 27 prosent i 2010.

Kunder i USA alene kjøpte Nammo-produkter for over 1,3 milliarder kroner i fjor. I overkant av 70 prosent av dette kommer fra Nammos fem produksjonsenheter i USA etter oppkjøpene av Talley Defense Systems i 2007 og komposittfabrikken Composite Solutions i 2009.

– Vi ser at best teknologi ikke alltid vinner fram. Det handler også om hvor verdiskapingen skjer. Hjemmemarkedet vårt vil alltid være viktig. Samtidig er det helt avgjørende for oss å lykkes i USA, der mulighetene for vekst er større, sier Fossheim.

Les også: – Militært forsvar er ingen speiderbevegelse

Apex under utvikling

I fjor inngikk Nammo en utviklings- og kvalifikasjonskontrakt med det norske forsvaret om 25 mm panserbrytende ammunisjon for kampflyet F-35 Lightning II (Apex – Armor Piercing Explosive). Dette er ammunisjon, som i motsetning til alternativene ikke inneholder utarmet uran og kan brukes både mot luft- og bakkemål.

Den operative siden i det norske kampflyprogrammet betrakter Apex som kremen av det norsk industri kan bidra med til F-35, ved siden av JSM-missilet fra Kongsberg.

Den nye ammunisjonen er beregnet for GAU-22/A som F-35 skal utstyres med. En fireløps 25 mm gatling som fyrer 3 300 skudd i minuttet. Ikke fullt så fort som gatlingen i F-16, men med mer effekt.

Fossheim sier at de allerede et godt samarbeid med Australia og Thales og merker en voksende interesse fra andre land, herunder USA.

Nammo: Dobbelt så stor siden 2005

Edgar Fossheim, konsernsjef i Nammo.
FOTO: Stein Jarle Olsen Stein Jarle Olsen

Leverer til AMRAAM

Et annet vesentlig bidrag til Nammo framover er at selskapet er blitt en av to foretrukne produsenter til rakettmotorer til AIM-120 AMRAAM-missilet.

Fossheim peker på Nammos suksess med ESSM-missilet som årsak til at produsenten Raytheon har vraket en av de amerikanske leverandørene og går videre med ATK og Nammo.

AMRAAM (Advanced Medium Range Air til Air Missile) er et missil som brukes blant annet av norske styrker på kampflyet F-16 og luftvernsystemet NASAMS. Nammo lager også startmotorene til kortholdsmissilet Iris-T og sjømissilet NSM.

For første gang skal Nammo produsere motorrøret selv på Raufoss. Missilet produseres i 36 land og avtalen kan bety 1,5 milliarder kroner i inntekter fordelt på ti år for Nammo.

– Like viktig er at dette setter oss i stand til å være med på neste generasjons missil i samme kategori, påpeker Fossheim.

Les også:

Kitron-elektronikk i NSM-missilet

Må modifisere 25.000 våpen

Forsvaret kan få Libya-regning

Forsvarets nye maskingevær

Norske våpen dreper best