Dobbelt så stor siden 2005

  • Industri

Forsvarsprodusenten Nammo økte omsetningen med 9,9 prosent i fjor, etter blant annet å ha kjøpt den amerikanske komposittfabrikken Composite Solutions.

Omsetningen endte på 3,5 milliarder kroner i 2009. Driftsresultatet endte på 407 millioner kroner.

Dermed har Nammo doblet omsetningen siden 2005, da Nammo solgte ammunisjon og annet forsvarsmateriell for drøyt 1,6 milliarder kroner.

Oppkjøp og vekst

- Vi har lykkes med å ekspandere på flere markeder, i tillegg til at vi har foretatt oppkjøp, forteller selskapets administrerende direktør Edgar Fossheim til Teknisk Ukeblad.

Han viser blant annet til oppkjøpet av den amerikanske våpenprodusenten Talley Defense Systems i 2007.

- Oppkjøp står for rundt 50 prosent av veksten, resten er organisk, sier han videre og legger til at det ikke nødvendigvis er etterspørselen som har økt, men Nammo som har klart å komme på markedet med flere produkter.

Ordrereserve

De neste par årene ser lyse ut, med en ordrereserve på 4,4 milliarder kroner ved utgangen av året. 775 millioner høyere enn ved utgangen av 2008.

Nord-Amerika, og da særlig USA, står for 40 prosent av omsetningen og er sånn sett selskapets aller største marked. Tiltakene som er gjort i det markedet har styrket Nammo, mener Fossheim.

- Det vi har gjort i USA er med på å styrke vår posisjon der. Det er et nøkkelmarked for oss, og vi må lykkes der, forklarer han.

Satse på FoU

Samtidig understreker han viktigheten av en omfattende FoU-aktivitet. Nammo bruker mellom åtte og ni prosent av omsetningen på utviklingsaktiviteter. Rundt en to tredjedeler av dette finansieres av kundene.

- Nye operative krav gjør at vi hele tiden må lete etter nye løsninger sammen med kundene, understreker Fossheim.

- Det er viktig for oss å være enda raskere enn vi er i dag til å komme med produkter på markedet. Vi må være innstilt på å bruke mer penger på FoU, sier han videre.