Kværners verft ved Stord - her representert ved Eldfisk 2/7 - tapte kampen om boreplattformen til Sverdrup. Nå er det mest sannsynlig bare boligplattformen igjen for Kværner. (Bilde: Kværner)

JOHAN SVERDRUP

Mens den ene industrikjempen jubler, varsler den andre ytterligere kutt

Stor skuffelse etter Sverdrup-kontrakt.

– Tapet av denne kontrakten er skuffende, samtidig som det illustrerer hvor intens konkurranse det er for hver kontrakt.

Dette sier administrerende direktør i Kværner, Jan Arve Haugan, i en pressemelding som ble publisert nærmest umiddelbart etter at det ble kjent at Aibel har vunnet kampen om prosjektering, innkjøp og bygging av boreplattformen på Johan Sverdrup-feltet.

Dette er en prestisjekontrakt og én av de få store mulighetene i nær fremtid for norske verft.

Les også: 7 grafikker som forklarer hvorfor Johan Sverdrup-feltet er så viktig

Må forsterke reduksjoner

Deler av Aibels jobb skal gjøres i Asia, ved det thailandske verftet, mens andre deler skal gjøres i Haugesund og Grimstad.

Haugan sier videre at tapet av kontrakten nå gjør at de er nødt til å trappe opp kostnadsreduksjonsprogrammet sitt ytterligere.

– Vi må også vurdere om vi må endre vår gjennomføringsmodell og øke bruken av underleverandører, uttaler Haugan.

Kommunikasjonssjef i Kværner, Torbjørn Andersen sier til Teknisk Ukeblad at de allerede har kommunisert, både i 2013 og 2014, ar de må jobbe for å få ned kostnadene.

– Vi har også sagt at dette arbeidet uansett må fortsette i 2015 og 2016. Det vi sier i dag er at vi på toppen av dette nå må forsterke disse tiltakene, da vi ikke har fått nok jobb på Sverdrup, sier Andersen.

Les også: Prosjektene sto i kø på norsk sokkel. Nå er det utbyggingstørke

– Få, men viktige kontrakter

Han vil ikke uttale seg nevneverdig om hvordan de føler seg rustet for konkurranse på de andre kontraktene som deles ut.

– Konkurransen i hvert prosjekt varierer, men det er en global konkurranse. Vi kommenterer normalt ikke hvilke prosjekter vi blinker oss ut som muligheter, og det gjør vi ikke nå heller, sier han.

– Men som vi har sagt tidligere, så tror vi det er noen få, men viktige muligheter for kontrakter i 2015.

Uttalelsene om ytterligere reduksjoner kommer ikke bare like etter at kontraktstapet er kjent, men også før resten av Sverdrup-kontraktene er delt ut. Det skal fortsatt deles ut kontrakt for stigerørsplattformen, prosessplattformen og boligkvarter.

Til Teknisk Ukeblad har Kværner tidligere uttalt at de har Sverdrup høyt oppe på sin radar.

– Med vår kompetanse, og det produktet vi leverer, som er prosjektledelse og gjennomføringsevne, så er det klart at når et så stort prosjekt som Sverdrup kommer i vårt eget hjemmemarked, så ligger dette ekstremt høyt på vår radar, fortalte Haugan da Teknisk Ukeblad besøkte verftet i Verdal i 2014.

Lundin: Heller én mann i Verdal enn 100 i Korea

– Må nok gå til permittering

Mest sannsynlig kommer ikke prosess- eller stigerørsplattformene til Sverdrup til å bli tildelt norske verft. Det forteller oljeserviceanalytiker Tord Augestad i Arctic Securities.

– Mange håpet at Kværner skulle ta den kontrakten som ble utdelt i dag. De har selv vært ganske fremoverlent på at det var dette som lå hjertet deres nærmest på Stord, sier Aguestad.

Han forklarer at verftet på Stord har hatt en god track-record på de mer komplekse prosjektene og at de ikke har bygget boligplattformer på dette verftet tidligere.

– Nå er det kun boligplattform igjen som kan gå til Kværner, og det er klart de er skuffet over det. Den kommer i gang litt senere enn boreplattformen, og da får de kapasitetsoverskudd på Stord.

– Det betyr nok, slik jeg tolker meldingen fra Kværner, at de må gå til det skrittet å permittere folk, sier analytikeren.

Augestad sier at slik det ser ut er det uaktuelt at prosess- og stigerørsplattformene havner i Norge.

– Slik jeg har forstått det er dette to fabrikasjonskontrakter. Disse kommer til å gå til Asia, og mest sannsynlig til Samsung i Korea. Statoil kommer i hvert fall ikke til å ta sjansen på å dele ut et slikt prestisjeprosjekt til Kina, sier han.

Les også: Sverdrup: 51.000 årsverk, 1350 milliarder kroner og 516.000 fat om dagen

Boligplattform til Singapore?

Augestad får delvis støtte av prosjektleder i Rystad Energy, Markus Nævestad. Han mener også at verftet SMOE i Singapore kan være aktuell for å bygge boligplattformen.

– Norske verft stiller sterkt på EPC-kontraktene. Kværner seiler trolig opp som en av favorittene til å få kontrakten på boligplattformen. Det er vanskelig å se at Aibel har kapasitet til noe mer på Johan Sverdrup, sier Nævestad.

– SMOE, som leverte boligkvarteret til Ekofisk, vil trolig være en av hovedkonkurrentene i kampen om denne kontrakten, legger han til.

Nævestad mener det ligger i kortene at utenlandske verft kan ende opp med kontraktene på stigerørsplattformen og prosessplattformen, fordi dette vil bli rene fabrikasjonskontrakter.

– De utenlandske verftene har hatt en betydelig bedre track record på rene fabrikasjonskontrakter enn på EPC-kontrakter, sier han.

Håper på ny norsk kontrakt

Runar Rugtvedt, bransjesjef for olje og gass i Norsk Industri, er først og fremst glad for Aibel-kontakten.

– Dette er kjempebra for norsk leverandørindustri. Det viser at norsk leverandørindustri er globalt konkurransedyktig, sier Rugtvedt til Teknisk Ukeblad.

Han mener kontrakten vil gir store ringvirkninger i Haugesundregionen, på Sørlandet og i Osloregionen.   

Det gjenstår tildeling av ytterligere en EPC kontrakt på Johan Sverdrup. Rugtvedt tror norske miljøer kan være godt konkurransedyktige også på plattformdekket for blant annet boligkvarteret. 

– Kværner har god kapasitet på Stord, og nærmeste nabo til Kværner er Apply Leirvik, en av verdens beste byggeverksteder for boligmoduler, sier han.

– Vårt håp er at begge de to EPC-kontraktene havner i Norge. Men det er sterk global konkurranse for kontrakten til boligplattformen også, sier han.

Konkurrenter i Asia

Kontraktene på de to siste plattformdekkene, stigerørsplattformen og prosessplattformen er såkalte FC-kontrakter. På rene fabrikasjonskontrakter er konkurransen fra asiatiske verft sterkere.

– Erfaringsmessig er vi sterkest på EPC-kontrakter i Norge, sier han.

Rugtvedt viser til at asiatiske verft har brukt europeiske engineeringpartnere som underleverandører i forbindelse med sine EPC-kontrakter.

Les flere nyheter om Johan Sverdrup.