PUSLESPILL: Nært samspillet mellom kunder, rederi, verft, leverandører og konsulenter styrker den maritime klyngen. (Bilde: Kleven Maritime)

– God kvalitet styrker klyngen

  • Industri

Ut av finanskrisen:

  • 2010 blir et relativt godt år økonomisk for klyngen
  • Klyngemekansimen fungerte godt gjennnom krisen
  • Ordreinngangen tar seg opp fortere enn fryktet, men verft utnytter ikke full kapasitet
  • Leverandører som eksporterer mye, henger litt etter pga. færre ordrer ved utenlandske verft
  • Oljeselskapene vektlegger mer HMS, utvikler mer kvalitetskonkurranse enn priskonkurranse i klyngen


Kilde: Hervik/Oterhals - Møreforskning

ÅLESUND: Professor Arild Hervik ved Høyskolen i Molde slår fast at inntjening og resultater er bra i klyngen, til tross for finanskrise.-Finanskrisen har ikke slått inn verken hos verft eller utstyrsleverandører som tidligere fryktet. De aller fleste tjente penger både i 2009 og vil tjene godt 2010, sier Hervik. Han tror verftene er over kneika, mens de norske utstyrsleverandørene har noen tøffe måneder foran seg.

OPTIMIST: Professor Arild Hervik ved Høyskolen i Molde tror den norske maritime klyngen får betalt for sin kvalitet. Kvalitetsmerkevare er begrepet Hervik bruker.
Professor Arild Hervik ved Høyskolen i Molde slår fast at inntjening og resultater er bra i klyngen, til tross for finanskrise.-Finanskrisen har ikke slått inn verken hos verft eller utstyrsleverandører som tidligere fryktet. De aller fleste tjente penger både i 2009 og vil tjene godt 2010, sier Hervik. Han tror verftene er over kneika, mens de norske utstyrsleverandørene har noen tøffe måneder foran seg. OPTIMIST: Professor Arild Hervik ved Høyskolen i Molde tror den norske maritime klyngen får betalt for sin kvalitet. Kvalitetsmerkevare er begrepet Hervik bruker. Tore Stensvold

– Utstyrsleverandørene er mye mer avhengige av utenlandske verft og rederier. Og de er hardere rammet. Flere skip er kansellert, verft er gått konkurs og rederier hangler. Det tar tid før utstyrsbestillingene fra utlandet tar seg opp igjen, sier Hervik.





Merkevare

Sammen med forskningsleder Oddmund Oterhals ved Møreforskning, har Hervik forsket og analysert på situasjonen for den maritime klyngen på Nord-Vestlandet spesielt og i Norge generelt. De ser lyst på framtida.

Leverandørene er gradvis på vei tilbake. De store, robuste og kjente leverandørene greier seg best og reiser seg også fortest, ifølge Hervik og Oterhals.

– Et kjennetegn at når usikkerhetene er store, er at aktørene, det vil si kundene, søker tilflukt hos dem man mener er robuste, de stor med merkevare. Aktørene vet at de leverer kvalitet, sier Hervik.

Der ligger også løsningen og håpet for norsk maritim industri i framtida, ifølge de to forskerne.





Kvalitet

– Merkevarekvalitet er blitt et kjennetegn for den norske klyngen, sier Hervik med glød og entusiasme.

Han viser til ulykken i Mexicogolfen .

– Det ikke tilfeldig at det var så mange norske rederier og utstyr involvert i redningsarbeidet. Rederiene leverte kvalitet, med kvalitetsskip og kvalitetsutstyr. Hele den norske maritime klyngen markerte seg. Det var en merkevareklynge, sier Hervik.





Omstilling - nytenking

Ifølge Hervik er den norske klyngen i tett samspill blitt en pådriver i innovasjon og kvalitet.

– Du får en ytterligere forsterkning av kvalitet i klyngen gjennom nært samarbeid oljeselskap, rederi, verft, leverandører og tekniske konsulenter.

Skipsreder Åge Remøy i Rem Offshore fortalte under Verftskonferansen i november at han kunne endre tegningene og bygge om et PSV-fartøy som allerede var på beddingen ved Kleven Verft. Det viser fleksibilitet og evne til omstilling og nytenking.

Hervik ser tallet 3 går igjen i kvalitetsklyngen: Det er et 30-talls rederier, 30 verft, 30 tekniske konsulenter og et 300-talls leverandører.

– Det er dette samspillet som gir kvalitet og innovasjon, påpeker han.

Direktør Knut Ørbeck-Nilssen i Det Norske Veritas støtter Herviks tanker.