FUNGERER: Det unike laste- og lossesystemet HiLoad DP ligger sugd inn til skroget på Aframax-tankeren SKS Tana i Klosterfjorden. HiLoad DP gjør det mulig å laste olje fra oljefelt med dårlig infrastruktur. Farkosten er selvgående og fjernstyrt. (Bilde: Remora)

Flytende oljekai testet

  • Olje og gass

HiLoad DP

  • Flytende og selvgående "kai" for lasting eller lossing av olje og gass til sjøs.
  • Høyde: 47 meter
  • Bredde: 27 meter
  • Bruttotonn: 1641 t
  • Deplasement: 5600 t
  • Bollard pull: 3x42 tonn
  • Sitteplass for 12 personer (ingen senger)
  • Dynamic Positioning System (DP 2)
  • Hovedmotor: 3 x 2,350 kW, CAT 3516C
  • Thrustere: 3 x 2300 kW, Wärtsilä Azimuth Thrusters

Oljelastesystemet HiLoad DP gjennomgikk denne uka tester i Klosterfjorden utenfor Stord.

Et 20-talls oljeselskaper og andre interesserte fulgte med på fullskalatestene som omfattet alle tenkelig bruksområder, ifølge Remora AS, selskapet som har utviklet og patentert systemet. .HiLoad DP er bygget ved Aibel i Haugesund.

BILDESERIE: Sjøsettes i dag

Kai eller terminal

HiLoad DP er en flytende kai eller terminal for lasting eller lossing av olje og gass til sjøs. Farkosten er selvgående og holder seg i posisjon ved hjelp av dynamisk posisjonering. Oljetankere opp til VLCC-størrelse kan kobles opp.

Et Remora-patentert sugekopp-prinsipp holder HiLoad og skip sammen under operasjonen, som også har et nødutkoblingssystem om været skulle bli for ille eller i tilfelle ulykke.

Lasting skal kunne skje i opp til 9 meters bølger. Det Norske Veritas har sertifisert farkosten.

Les også: Se, den flyter!

Ingen skipskrav

– HiLoad-fartøyet kan kobles til alle typer tankskip og holde sikker avstand til produksjonsenheten gjennom hele laste- og losseoperasjonen. Teknologien forutsetter ingen spesielle krav eller tilpasninger hos tankskipene, og den kan opereres uten bistand fra andre fartøyer, sier administrerende direktør for Remora, Peder E. Farmen.

Ifølge Remora er hovedmarkedet for HiLoad dypvannsområder med begrenset eksisterende infrastruktur, blant annet Mexico-golfen, Latin-Amerika og kysten av Vest Afrika. Også Barentsregionen være et aktuelt markedsområde på sikt.

Les også: Oljelasting blir enklere offshore

Liten investering

– Rundt 20 oljeselskaper har deltatt på Sea Trials, i tillegg til en rekke aktører innen oljeservicenæringen. Fordelene ved HiLoad knytter seg blant annet til lave investeringskostnader, stor driftssikkerhet og fleksible løsninger. Det har vært stor interesse for testperioden, og vi ser nå frem til å rette fokus mot kommersiell virksomhet og samarbeid med aktører innen olje- og gassindustrien, sier Farmen ifølge en pressemelding fra selskapet.

Les også: Vetco bygger nytt lastekonsept

Ett formål

Remora ASA er et oljeserviceselskap med hovedkontor i Stavanger som har bygget sin forretning opp rundt den såkalte HiLoad-teknologien for offshore lasting og lossing av tankskip. Selskapet er notert på OTC-listen på Oslo Børs. Største eiere er Hitec Industries (24 %), UBS (20 %) og Stena Investment Sarl (12 %).