KJEMPEBØLGER: På grunn av det lille vannlinjearealet klarer HiLoad seg meget godt i store bølger. Her fra test hos Marintek i Trondheim hvor de har simulert havtilstanden ved orkan av Katrinas styrke. (Bilde: Remora/Marintek)
FERDIG TESTET: Prosjektleder Knut-Erik Johansen, teknisk sjef Svein Hellesmark, begge fra Remora AS, og leder av prosjekteringen hos Grenland Group Technology, Tor Kvillum, venter på den endelige godkjeningen fra DNV, før bygging kan starte i Haugesund. (Bilde: Anders J. Steensen)

Oljelasting blir enklere offshore

  • Olje og gass

Dette er saken

Stadig flere oljefelt utvikles på store store havdyp med flytende produksjonsenheter. For å forenkle både forankring og lasting av råoljen har Remora utviklet en enklere lastefarkost som holder tankskip i posisjon uten forankring. I tillegg trenger ikke skipene å bygges om til bøyelastere.

Sandefjord: De siste testene av HiLoad DP er gjennomført i testbessenget til Marintek i Trondhjem.

Det nærmer seg byggestart for gigantiske oljelastefarkosten ved Aibels anlegg i Haugesund.

Takler Katrina-storm

De siste modeltankforsøkene viser at den L-formede lastefarkosten HiLoad DP uten problemer klarer av en orkan styrke fem (Katrina) i den meksikanske golfen.

– Det betyr bølger med signifikant bølgehøyde på 16 meter eller 31 meter fra bunnen til toppen av bølgene, forteller Knut-Erik Johansen i Remora ASA, som er selskapet skal eie og leie ut lastefarkosten.

Godkjent som hva?

Bort i mot seks år har det tatt fra ideen om en enklere lastemetode for oljetankere offshore ble knekket ut av oljegründer Jon Gjedebo, til den nå nærmer seg realisering og byggestart. Det som gjenstår er å få de endelige godkjenninger fra Det Norske Veritas.

– Det er en utfordring, fordi det ikke er helt klart hvilket regelverk som skal gjelde for farkosten. Er det offshoreinnretning eller er det skip? spør Tor Kvillum hos Grenland Group Technology. Han har vært prosjektleder for prosjekteringen av HiLoad DP.





Holder i posisjon

Prinsippet bak HiLoad er at den skal ligge på feltet forbundet til en flytende produksjonsenhet.

HiLoad er selvgående med eget maskineri og tre trustere for å drive den og holde oljetankere i posisjon under lasteoperasjonen.

Når en oljetanker nærmer seg HiLoad, manøvrerer HiLaod seg inn til skutesiden slik at bunnen av konstruksjonen går inn under bunnen på tankbåten.

Der deballasterer den og blir liggende fast inn til skuta. Da kan lastingen starte via en 20 tommers slange som koples til sentermanifolden på tankbåten.





Ingen spesialfartøyer

Fordelen med denne innretningen er at HiLoad kan kople seg til hvilken som helst standard tankbåt. Den er helt uavhengig av spesialbygde fartøyer med tilkopling til spesielle lastebøyer.

Dette er en stor fordel ved utbygginger av mindre felt og ved operasjoner hvor det ikke vil svare seg å bruke spesialfartøyer for frakt av olje.

Lasting av gass

Remora ASA utvikler flere konsepter av HighLoad, en for oljelasting hvor Grenland Group Technology er ansvarlige for engineering.

Det er også utviklet en for tilknytning til LNG-tankere. Her gjøres engineeringen av Torp Technology AS, basert i Houston.