BYGGEKLAR: HiLoad DP ligger i startgropa og er byggeklar. Den flytende lastefarkosten kan brukes for å laste både olje og gass i inn til 9 meter høye bølger. (Bilde: Remora Technology)

Vetco bygger nytt lastekonsept

  • produksjon

HiLoad DP er et konsept basert på teknologi utviklet av tidligere Hitech.

Det er en flytende enhet, nærmest en kai, som kan dokkes inn til store tankskip, helt opp i VLCC klassen, for å laste olje eller gass fra fjerne oljefelt offshore.

HiLoad DP krever ingen ombygging av tankskipene for å kunne kople seg til.

Start til jul

Remora Technology arbeder med å fullfinansiere enheten som skal bygges på Haugesund, før videre arbeid utføres.

– Foreløpige planer viser at vi kan gå i gang med å bygge farkosten i desember, forteller informasjonsjef Magnar Hjøllo i Vetco Aibel.





For egen maskin

HiLoad DP er en fjernstyrt selvgående farkost som kan manøvreres inn til skutesiden. Der holdes den kunstige kaia i posisjon ved hjelp av dynamisk posisjonering.

Analyser utført av blant andre Det norske Veritas viser at den kan holde posisjonen og fungere i opp til 9 meter høye bølger.

En fleksibel lasteslange koples til tankbåten for å laste oljen. HiLoad er beregnet til å være tilgjengelig 99,8 prosent av tiden i løpet av et år.

Penger

Selve enheten skal drives etter en redermodell hvor lastefarkosten kan chertres til aktuelle oljefelt.

Tilfredsstillende finansiering av rederidelen er avgjørende for om HiLoad vil bli realisert.

– Alle signaler tyder på at det skal få i orden. Tidspunktet for prosjektstart og bygging passer verftet i Haugesund svært bra. Når vi skal gå i gang med farkosten er vi ferdige og har levert både Alvheim og Volve, sier Hjøllo.