Slagside: Stabilisatorfinnen på babord side av Hurtiugruta traff kaia og lagde sprekk i skroget. Vann trenget inn i to lasterom. Arrangementet med vanttete skott fungerte ikke ved den type skade og skipet var nær ved å kantre ved kai. (Bilde: Scanpix/Ekornesvåg, Svein Ove)
BRANN: Hurtigruteskipet Nordlys brenner like utenfor Ålesund torsdag morgen. (Bilde: Olav Helge Matvik / Kystverket)

Eksplosjon kan være brannårsak

MS NORDLYS:

  • Bygget: 1994 ved Volkswerft, Tyskland
  • Jomfrutur: 4. april 1994
  • Lengde: 121,8 m
  • Bredde: 19,2 m
  • Dypgående: 4,7 m
  • Toppfart: 20 knop
  • Hovedmaskin: 2 stk MaK 6M552C dieselmotorer
  • Ytelse: 12 228 bhk totalt
  • Tonnasje:11 204 (bruttotonn)
  • Lasteevne: 850 dødvekttonn
  • Passasjerer: 691 (482 køyeplasser)

Kilde: Wikipedia

Skipet har fått slagside, og brannvesenet prøver å unngå at det synker.

– Mistanken er at det har skjedd en eksplosjon i maskinrommet. Det er det som trolig er brannårsaken, opplyste fungerende politimester Yngve Skovly i Sunnmøre politidistrikt. Yngve Skovly i Sunnmøre politidistrikt på en pressekonferanse i Ålesund torsdag ettermiddag.

Omkomne

Brannen om bord i Hurtigruten Nordlys brøt ut like før ankomst Ålesund i nitiden torsdag morgen. To ansatte i Hurtigruten omkom i brannen.

I tillegg ble ni personer sendt til Ålesund sjukehus, hvorav to ifølge sykehuset er hardt skadd. En av disse har ifølge politiet blitt sendt videre til Haukeland universitetssjukehus med omfattende røykskader, og det vurderes om den andre hardt skadde også skal bli sendt dit.

Slagside

Brannvesenet opplyser at de har fått kontroll på brannen, men at å holde skipet stabilt byr på utfordringer. Båten tar inn vann, trolig sjøvann, men dykkere har ikke klart å finne noen synlige skader på skroget. De undersøker nå om vannet kanskje kommer inn gjennom ferskvannsinntaket.

– Vi setter inn store ressurser på å holde stabiliteten på båten. Den har nå fått ti grader slagside, og vi setter på det vi har av tilgjengelig pumpemateriell, sa brannvesenet på pressekonferansen.

Mangler strøm

Strømforsyningen om bord på skipet forsvant, og dette kan også ha slått ut det automatiske brannslukningsanlegget, som ifølge TV 2 gjør at all oksygen i maskinrommet skal bli trukket ut dersom det oppstår brann.

Brannvesenet jobber nå med å få strømmen tilbake igjen slik at de også kan bruke skipets egne pumper for å tømme skipet for vann.