INDUSTRI

Hyundai bygger avansert offshorefartøy

Hyundai Heavy Industries i Sør-Korea skal bygge et stort og avansert offshore konstruksjonsfartøy.

Tungløft: Den store krana kan svinges 360 grader og løfte opp til 900 tonn og brukes ned til 3.500 meter. Skipet kan gjøres om til rørleggingsfartøy.
Tungløft: Den store krana kan svinges 360 grader og løfte opp til 900 tonn og brukes ned til 3.500 meter. Skipet kan gjøres om til rørleggingsfartøy. Bilde: Ulstein
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
13. feb. 2013 - 08:18
Vis mer

Skipet får en kran med 900 tonns kapasitet som kan jobbe ned mot 3.500 meters dyp og en 200 tonns knekkbom-kran for arbeid ned til 2000 meters dyp.

Det er Ulsteins nederlandske datterselskap Sea og Solutions som har designet fartøyet, som blir det største med X-bow.

Høyeste klasse

Det bygges med DP3-klasse, høyeste klasse med redundans på alle viktige systemer.

Det får diesel-elektrisk framdrift med tre azimuth-propeller. Skipet er bestilt av Toisa Ltd.

Karusell

Skipet kan også brukes til rørlegging. Det er forberedt for et 550-tonns tårn for fleksible rør plassert over en 8,4 x 8,4 moonpool.

To rørkaruseller med 2.500 tonns kapasitet kan plasseres under dekk.

To fjernstyrte undervannsroboter kan settes ut fra hver sin side av ROV-hangaren. I hangaren finnes også en moonpool for å sette ut ROV eller dykkerklokke.

Skipet har plass til 250 personer og dekksareal på hele 2900 m2. Det skal kunne operere i alle farvann.

Les også:

Verdens første containerskip med LNG

Rem bestiller konstruksjonsfartøy

Batterier på full fart inn i skip  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.