Airbus E-Fan er i ferd med å gå inn for landing i Calais etter å ha krysset Den engelske kanal. (Bilde: Airbus)
Airbus E-Fan er den åttende flydesignen som Didier Esteyne står bak. Han fløy også flyet selv over Den engelske kanal fredag 10. juli. (Bilde: Sven Marquardt)

AIRBUS GROUP E-FAN

«Hvem var først»-kontrovers da elfly krysset kanalen

Ville ikke kommentere konkurrenten.

Klokka 10.57 fredag formiddag landet flyger Didier Esteyne med sitt elektriske E-Fan på Calais-Dunkerque, i det Airbus beskrev som den første kryssingen av Den engelske kanal med et tomotors elektrisk fly.

Problemet var at kvelden før hadde franske Hugues Duval allerede gjort det samme i sitt tomotors Cri-Cri MC15-E elfly.

Akkurat det ville ikke Esteyne snakke om da han ble intervjuet av fremmøtt presse rett etter landing, noe som ble livestreamet av Airbus.

– Jeg vil fokusere på det vi selv har klart her i dag. Det var en perfekt flytur helt uten problemer, sa Didier Esteyne.

Airbus har siden reist spørsmål om Duvals kanalkryssing kan godkjennes, da de hevder at flyet ikke tok av på egen hånd, ifølge The Guardian.

Les også: Airbus krysser Den engelske kanal med elektrisk fly

Fløy eget fly

Esteyne tok av fra den 1 550 meter lange rullebanen på Lydd lufthavn i England klokka 10.18 og landet igjen på Calais-Dunkerque lufthavn klokka 10.57 etter 39 minutters flyging 74 kilometer rett østover i en høyde på opp til 3 500 fot.

25. juli er det 106 år siden Louis Blériot krysset kanalen i sitt egenkonstruerte monoplan.

Flyturen fra Calais til Dover i 1909 tok franskmannen 36 minutter og 30 sekunder. I likhet med Louis Blériot fløy Didier Esteyne eget fly.

Esteyne har designet E-Fan-prototypen og har fra før designet, bygget og fløyet sju andre fly.

Les også: Testflyger: – F-35 blir knust av F-16 i nærkamp

53 minutters utholdenhet

E-Fan får framdrift fra to skrogmonterte innkapslede vifter med variabel pitch som produserer til sammen 1,5 kN skyvekraft.

De drives av hver sin 32 kW elmotor som igjen får strøm fra litiumionebatteri plassert innerst i vingene.

Batteriet er sammensatt av 18650-celler, 2 982 stykk à 2,8 Ah med en energitetthet på 207 Wh/kg. Totalt veier batteriet 167 kg og har en kapasitet på 29 kWh.

Elflyet har tidligere klart å fly i 53 minutter og det har en maksimalhastighet rett over 200 kilometer i timen. Tomvekten er ganske nøyaktig 500 kg.

Les også: Her går F-35 utfor hoppkanten

Tekniske data for de to franske flyene som krysset Den engelske kanal i hver sin retning med nesten 106 års mellomrom. Batteri-informasjonen stemmer for øvrig ikke, da prototypen har fått nye litiumionebatterier.
Tekniske data for de to franske flyene som krysset Den engelske kanal i hver sin retning med nesten 106 års mellomrom. Batteri-informasjonen stemmer for øvrig ikke, da prototypen har fått nye litiumionebatterier. Airbus

Siemens krevde motoren tilbake

Som kjent er Airbus langt fra de eneste som har elektriske fly, og det var ikke bare Duval som hadde intensjoner om å komme flygiganten i forkjøpet:

Den slovenske flyprodusenten Pipistrel hadde også planer om å ta en plass i rampelyset ved å fly sin Alpha Electro fram og tilbake på samme tur 7. juli.

Men det var fram til motorleverandøren Siemens to dager før det planlagte rekordforsøket plutselig brøt samarbeidet og forlangte Dynadyn-elmotoren som yter 80 kW tilbake, skriver Autoblog Green.

Siemens er også industripartneren til Airbus på deres E-fan-prosjekt, og Pipistrels franske agent er ikke i tvil om at Airbus har trukket i trådene i denne saken.

– Vårt fly har dobbelt så stor rekkevidde som E-Fan, og vi hadde forberedt kanalkryssingen siden oktober i fjor. Det er veldig beklagelig og uforståelig at Siemens har oppstrådt på denne måten, skriver Pipistrel-sjef Ivo Boscarol på selskapets hjemmesider.

Les også: Siemens lanserer ny elmotor for fly - med rekordytelse