KONTROLLROMMET: The Tube styres med bl. a. avansert signalteknologi og utallige overvåkingskamerarer. (Bilde: Transport for London)
TETTPAKKET: Stor trengsel på Central Line, som har 49 stasjoner fordelt på 74 kilometer. (Bilde: Fredrik Drevon)
STOR TRAFIKK: The Tube i London har 1,1 milliarder passasjerer i året, og holdes i sving av 19,000 ansatte. (Bilde: Fredrik Drevon)

NY TEKNOLOGI PÅ THE TUBE I LONDON

Herfra styres The Tube

Slik skal Londons undergrunnssystem takle OL-trafikken.

The Tube

  • The London Underground har vært kjent under navnet The Tube siden 1890.
  • The roundel, den røde sirkelen med et blått, horisontalt felt, har vært logo siden 1908.

Stor spenning knytter seg til om Londons transportetat, Transport for London, klarer å holde flyt i kollektivtrafikken under OL.

Londons labyrintiske undergrunnssystem består av blant annet 402 kilometer skinnegang,  426 rulletrapper og 270 stasjoner.

Hvert år gjøres over en milliard reiser på the Tube, ifølge offisielle tall.

Les også:Skraper skyene 310 meter over London

Måtte gå langs skinnene

Nesten daglig blir enkelte linjer tatt midlertidig ut av drift grunnet vedlikehold, tekniske feil eller andre årsaker.

23. mai oppsto store problemer på Jubilee Line.

En teknisk feil på et tog førte til at 800 passasjerer ble sittende i fire timer i vognene, og måtte evakueres langs skinnene i tunnelen fra Baker Street til St. John's Wood.

7. juni satt flere hundre passasjerer innestengt i et tog på Central Line da en lekkasje i en vannledning førte til at vannet sto to meter over 800 meter skinnegang.

Central line forbinder West End med OL-parken i Øst-London, og er en svært viktig linje siden den også betjener byens shoppingmekka, Oxford Street.

Les også: Disse tunnelene skal redde Oslo

Ny teknologi

Pressetalsmann for London Underground & Rail, Ben Pennington, sier til Teknisk Ukeblad at ny teknologi settes inn før OL for å kunne forutsi når vedlikehold på linjene er nødvendig.

Dermed skal man i større grad kunne forebygge uforutsett utstyrssvikt.

– Avansert signalovervåkning varsler om potensiell svikt. Automated Track Monitoring Systems (ATMS) skal automatisk identifisere sporrelaterte feil, slik at nødvendig vedlikehold kan planlegges med tanke på å begrense brudd i trafikken, sier Pennington.

Når et tog blir stående i en tunnel grunnet en defekt finnes det flere mulige løsninger avhengig av hva som har gått galt.

Til tross for at Londons undergrunn har trange tunneler er det stort sett korte avstander mellom stasjonene.

– Hvis toget ikke er i stand til å fortsette fremover kan vi raskt iverksette wrong direction move, kjøre toget i revers, og slippe av passasjerene ved forrige stasjon, hvis det er mulig.

En annen mulighet er at en ny vognfører tar plass i førerhuset i bakerste vogn, og kjører toget videre med den opprinnelige føreren sittende på vakt i første vogn.

– Dersom dette ikke lar seg gjøre kan toget som kommer bak tømmes for passasjerer, sendes frem til det defekte toget, og skyve det til neste stasjon, sier Pennington.

Les også:Gunn-Rita velger 29-er

TETTPAKKET: Stor trengsel på Central Line, som har 49 stasjoner over 74 kilometer.
TETTPAKKET: Stor trengsel på Central Line, som har 49 stasjoner fordelt på 74 kilometer. Fredrik Drevon

– Sjelden man må gå

Som en siste utvei kan passasjerene slippes ut direkte ved skinnegangen og evakueres på en kontrollert måte til neste stasjon.

Dette kan skje dersom en person havner under et tog, med et stanset tog bak, slik at man ikke får ladet opp trekkraft raskt nok.

Pennington kan imidlertid berolige oss med at det er meget sjelden man blir nødt til å be passasjerene om å gå av på skinnegangen.

Installering av deksler på nødtelefoner har forøvrig redusert antall ufrivillig utløste alarmer, ifølge Pennington, og flere slike deksler ble installert frem mot OL.

Pennington nevner en rekke kontroll- og sikkerhetstiltak som skal få trafikken i Londons tunneler til å flyte bedre.

Blant annet skal man ha redusert antall tyverier av kabler, oppgradert signalsystemer og vogner, sendt ansatte på kommunikasjonskurs, i tillegg til at ledelsen må holde seg oppdatert metrodrift i andre land.

Les også: Derfor stenges Oslo S i sommer

 Milliardinvesteringer

Nancy Ryder, talskvinne for London 2012 Games - Transport, sier til Teknisk Ukeblad at 6,5 milliarder britiske pund er investert i å forbedre og forlenge Londons transportforbindelser frem mot OL og De paralympiske leker.

– I perioden OL varer øker vi bemanningen med 450 personer, i tillegg til at vi skal ha 3000 såkalte reiseambassadører som skal hjelpe publikum, sier Ryder.

Sannsynligvis vil også endel passasjerer på the Tube snart kunne surfe trådløst ombord. 120 stasjoner skal ha wi-fi før utgangen av 2012.

Vi får håpe surfing kan gjøre at ventetiden virker kortere når et tog stanser mellom to stasjoner.

STOR TRAFIKK: The Tube i London har 1,1 milliarder passasjerer i året, og holdes i svings av 19,000 ansatte.
STOR TRAFIKK: The Tube i London har 1,1 milliarder passasjerer i året, og holdes i sving av 19,000 ansatte. Fredrik Drevon

PS: Dette er en oppdatert versjon av tidligere publisert sak.

Les også:

30 prosent raskere tog om tre år

Dette gjør du når det brenner i tunnelen  

Slik blir nye Gardermoen  

Gardermoen sikter mot 65 millioner passasjerer