NASA-prosjektet «Transport Rotorcraft Airframe Crash Testbed»

Her krasjtester de et helikopter

Se video.

Nei, det er kanskje ikke så spektakulært som på hollywoodfilm når Nasa krasjlander et helikopter.

Men det som eventuelt mangler visuelt, tas igjen i betydning: Funnene som gjøres her kan bidra til å gjøre nye helikoptre tryggere.

Slapp Sea Knight i bakken

Der bilindustrien rutinemessig kollisjonstester alle nye modeller, er tilsvarende fullskalaforsøk med helikoptre sjelden kost.

Nasa-forsøket 1. oktober er den andre identiske fullskala krasjtesten innenfor prosjektet som kalles «Transport Rotorcraft Airframe Crash Testbed» (TRACT 2). Den første testen ble gjennomført i august i fjor.

Deler av en gammel CH-46E Sea Knight ble sluppet fra ni meters høyde og gikk i bakken med en hastighet på nærmere 50 kilometer i timen.

Det 4,76 tonn tunge skroget hadde 13 krasjtestdukker med seg på den cirka to sekunder korte ferden.

Dukkedataene indikerer at denne smellen ville påført virkelige mennesker alvorlige, men ikke fatale, skader.

Les også: Så mye bedre er de nye redningshelikoptrene

To ganger har Nasa nå krasjlandet et helikopter her på Langley-anlegget. Prosjektet kal bidra blant annet til til at industrien kan ta fram bedre støtabsorberende gulv og seter.
To ganger har Nasa nå krasjlandet et helikopter her på Langley-anlegget. Prosjektet skal blant annet bidra til til at industrien kan ta fram bedre støtabsorberende gulv og seter. David C. Bowman

Støtabsorberende seter og gulv

Målet med prosjektet er å bidra til design som reduserer skadene ved harde landinger/nødlandinger. I hovedsak handler det om å videreutvikle støtabsorberende seter og gulv.

Det kan dreie seg både om direkte og indirekte overlevelse, for eksempel ved at passasjerene unngår å besvime ved en hard landing til sjøs.

Siden den forrige testen er mye av metallstrukturene erstattet av tre forskjellige undergulvkonsepter i komposittmaterialer.

Det er også testet krasjseter, beltesystemer i cockpit og en av selve krasjtestdukkene som jo må designes for å gi mest mulig relevant info om potensielle skader ved akselerasjon i z-retningen.

Les også: – Den største helikopter-nyheten på 30 år

Fotogrammetri

350 sensorer om bord samler inn data om akselerasjon, bevegelser og laster, mens rundt 40 høyhastighetskameraer forteller mer om hvordan ting skjer og hvorfor.

Helikopteret er malt hvitt med svarte prikker. Det er selvsagt ikke av estetiske årsaker, men til støtte for kameraene i studien av hvordan skroget oppfører seg under sammenstøtet med bakken. Teknikken som benyttes kalles fotogrammetri.

I prosjektet bidrar også Nasas kolleger i Tyskland, det tyske luft- og romfartssenter (DLR), det australske forskningssenteret for avanserte komposittmaterialer og amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA).

Se video: Her sprenger Forsvarsbygg ammunisjonslageret. Panserdøra fant de aldri igjen

13 krasjtestdukker var passasjerer i den to sekunder korte turen med det gamle Sea Knight-helikopteret.
13 krasjtestdukker var passasjerer i den to sekunder korte turen med det gamle Sea Knight-helikopteret. David C. Bowman

Ærerikt anlegg

Testen ble gjennomført av Nasa i Langley, nærmere bestemt på anlegget som kalles Landir (Landing and Impact Research).

Landir må sies å ha en ganske begivenhetsrik historie. Det var for eksempel her de første astronautene trente på månelandinger.

Forskningssenteret ligger i Hampton ved Chesapeake Bay sørøst i Virginia.

Det ble åpnet så tidlig som i 1917 av det som het National Advisory Committee for Aeronautics (NACA) og som ble til Nasa i 1958.

I dag er det rundt 3 700 ansatte der, hvorav 60 prosent er ingeniører.

Les også:

Norske stridsbåter blir åtte knop raskere og treffer med første skudd

Her skal oljearbeiderne måles før de får sette seg i helikopteret

Slik blir USAs nye militærhelikoptre