REKORD: Kartet viser hvor rekordtunnelen skal gå under havet i Rogaland. (Bilde: Statens vegvesen)
VERDENS LENGSTE: Den 14 km lange undersjøiske Solbakktunnelen skal gå fra Hundvåg i Stavanger til Solbakk i Strand kommune. Fotomontasjen viser hvordan Statens vegvesen ser for seg at tunnelene vil bli seende ut på Hundvåg nord - og Solbakktunnelens profil. (Bilde: Statens vegvesen / Montasje)
FRA SOLBAKK: Solbakktunnelen er delt i tre kontrakter, og arbeidet starter til våren. Slik har Statens vegvesen illustrert hvordan det vil se ut der tunnelen kommer opp i dagen på Solbakk-siden. (Bilde: Statens vegvesen)
NØDVENDIGHET: Ulf Bäckström fra Strabag mener flere utenlandske entreprenører er en nødvendighet i Norge. – Det er jo ikke nok kapasitet for alle de planlagte prosjektene, sier han.

RIKSVEI 13 RYFAST

Her kommer verdens lengste tunnel under sjøen

Utenlandske bedrifter står i kø for å få bygge den.

STAVANGER: Rogaland er i ferd med å bli tunnelfylket fremfor noe. Snart starter arbeidene med riksvei 13 Ryfast med to tunneler og E39 Eiganestunnelen.

Når de tre tunnelene er ferdige, får fylket mer enn 100 km veitunnel og blir landsledende.

Solbakktunnelen blir 14 km, og verdens lengste undersjøiske veitunnel, ifølge Statens vegvesen.

Prosjektlederen: – En helt straight tunnel

Den skal få kunstnerisk utsmykning i løpene.

– Det kom forslag om å bruke rennende vann, forteller Anne-Merete Gilje som er prosjektleder for tunnelen.

Da ble det dørgende stille i salen. Etter et par sekunder stillhet runget latteren da vannet var lagt dødt.

Allerede i gang

Statens vegvesen i Rogaland hadde invitert entreprenører og andre leverandører til informasjonsmøte.

De første mindre kontraktene er allerede i gang, nå kommer de større fortløpende. 36 norske bedrifter ville vite mer på møtet om anleggsboomen i oljefylket.

Senere ble det holdt et møte for utenlandske entreprenører. Med 11 bedrifter fra åtte forskjellige land er det tydelig at norske prosjekter blir fulgt med oppmerksomhet.

Til sammen har de to prosjektene en kostnadsramme på over åtte milliarder kroner.

Les også:

Er det greit at bompengene dine går til jernbane?

Tror ikke mer penger gir samferdselsløft  

Stille ellers i Europa

En av utlendingene var Ulf Bäckström fra Strabag Sverige AB, et datterselskap av østerrikske Strabag.

– Vi leverte vårt første tilbud i Norge for ett års tid siden, sier Bäckström.

– Det kommer jo store prosjekter for 20 milliarder på ganske kort tid, i tillegg kommer det mindre prosjekter for opp mot 10 milliarder kroner. Ellers i Europa og i Sverige er det stille.

Bäckström forteller at det er besluttet fra konsernledelsen at Strabag skal inn i Norge, et norsk aksjeselskap er under forberedelse.

– Kapasiteten til de norske entreprenørene rekker rett og slett ikke til, sier Bäckström.

Les også: Stoltenberg innrømmer treg veibygging

Penger til gjennomføring

Arthur Göbl fra østerriske Porr er langt på vei enig med sin svenske konkurrent.

– Dere har jo ikke bare planer, dere har også penger til å gjennomføre. Vi har aldri gjort noe i Norge før, men dette er et veldig interessant prosjekt.

Göbl forteller at selskapet vurderer å åpne kontor i Norge, og at Porr er interessert i mer enn bare tunneler i Rogaland.

Ordfører: – Ryfast vil tvinge folk til å flytte

Hestehode foran

Sivilingeniør Bernhard Hackl fra Alpine BeMo Tunnelling, også fra Østerrike, ligger et lite hestehode foran konkurrentene.

– Vi har vunnet en norsk kontrakt på fellesprosjektet mellom Jernbaneverket og Statens vegvesen langs Mjøsa. Vi skal bygge fra Langset til Brøhaug, og vi har allerede opprettet et kontor i Norge. Dessuten er vi i gang med et par bruer i Alta, sier Hackl.

Han forteller at selskapet driver med både bygg og anlegg.

– I Norge blir det hovedsakelig bruer og tunneler vi konsentrerer oss om, sier Hackl.

Les også:

Dette er verdens lengste buss

Bilfellene er kommet for å bli  

De tre tunnelene

Eiganestunnelen er en del av E39 og skal gå fra Schanckeholen til Tasta i Stavanger. Det blir en 3,7 kilometer lang tunnel i to løp, som en del av en 5 km lang strekning med ny firefeltsvei. Den erstatter dagens E39 fra Tjensvoll til Stokka, og antas å ville ha en årsdøgntrafikk på 35.000 biler i 2035 (25.000 ved åpning). Det er tre kontrakter med byggestart i november 2013, august 2014 og våren 2017. Den er kostnadsberegnet til 2,01 milliarder kroner, og skal åpne i 2017.

Hundvågtunnelen skal åpne i 2018. Det blir en to-løps tunnel på 5,5 km, med beregnet årsdøgntrafikk på 25.000 biler i 2035 (10.000 ved åpning).

Solbakktunnelen, som blir verdens lengste undersjøiske veitunnel, skal også åpne i 2018. Den er 14 kilometer lang. Inkludert ramper og to løp blir det totalt 30 km tunnel. Den er kostnadsberegnet til 5,5 milliarder kroner, og arbeidet – som er delt i tre kontrakter – starter på vårparten 2013.

Les også: 36000 kilometer ståltråd skal bære Hardangerbrua

Dagens rekorder

Inntil Solbakktunnelen åpner er det Tokyo Bay Aqua-Line som er verdens lengste undersjøiske veitunnel.

Det er en kombinasjon av bru og tunnel med total lenge på 14 km, brua er 4,4 km og den undersjøiske tunnelen er 9,6 km.

For jernbane er det to tunneler som har en lengre del under vann. Channel Tunnel, som forbinder England og Frankrike er totalt 50,5  km, av dette går 37,9  km under vann.

 I Japan er Seikan Tunnel 53,8 km og av dette går 23,3 km under havet.

Les også:

Stoltenberg innrømmer treg veibygging

Rundkjøring i tre etasjer

Denne omveien må du kjøre i ett år til

Disse tunnelene skal redde Oslo

Dette gjør du når det brenner i tunnelen