NUMMER TRE: Anne-Merete Gile var ferdig på NTNU i 1996. Ryfast blir hennes tredje tunnel.

RYFAST SOLBAKKTUNNELEN

– En helt straight tunnel

Prosjektlederen ser ikke verdens lengste undersjøiske tunnel som spesiell.

Anne-Merete Gilje i Statens vegvesen har fått prosjektlederansvaret for det som blir verdens lengste undersjøiske tunnel.

Det virker ikke å være noe stort poeng for henne.

– Den er jo lang. Den største utfordringen blir å sikre god ventilasjon under driving. Egentlig er det en helt straight tunnel.

Bakgrunn: Her kommer verdens lengste tunnel under sjøen

Byggestart til jul

Hun regner med byggestart ved juletider og at den første salven skal fyres av før påske.

– Vi har hatt en utredning av tunnelboremaskin, men vi kom frem til at det ville bli en milliard kroner dyrere enn med tradisjonell driving.

Det skyldes blant annet at tunnelen er undersjøisk, da er det ingen tverrslag som kan fjernes.

Ikke full utstøping

Etter raset i Hanekleivtunnelen har Statens vegvesen satt i gang et arbeid for å vurdere om norske tunneler i større grad skal sikres med full utstøping.

– Nei, full utstøping har vi ikke engang vurdert. Vi venter ikke store vannlekkasjer, men det ligger en del løsmasser over som bringer inn litt usikkerhet.

Les også: – Frykter at vi mister vår tunnelkompetanse

Kvalitet viktigst

– Vi skal ha kontrollingeniører på hvert eneste skift, og geologer skal vi også ha på plass. Da vi bygget Finnfast, sa jeg at slik ville jeg ha det, og slik ble det.

Ifølge Gilje blir det mye fokus på levetid og kvalitet i materialer og teknisk utstyr.

Tunnelen blir prosjektert av Norconsult som også skal være med som konsulenter under­ hele byggefasen.

Les også:

Vegdirektoratet tent på ny tunnelkonstruksjon

Advarer mot underdimensjonert infrastruktur