Bil for buss: Studenter, ansatte og besøkende ankommer Masdar City i PRT-biler. De er sjåførløse, styres av sensorer og driftes via oppladbare litiumbatterier. (Bilde: Eline Johnsen Helledal)
Matteo Chiesa jobber som professor ved MIST. Han har en doktorgrad fra NTNU, og har tidligere jobbet i Sintef. Chiesa savner en mer åpen diskusjon rundt utfordringer ved Masdars utbygging. (Bilde: Eline Johnsen Helledal)
Vindtårnet skal fremme utendørs opphold. Målet er å kjøle ned uteområdene gjennom fordampningsavkjøling og luftbevegelse. (Bilde: Eline Johnsen Helledal)
Leilighetene huser studenter fra Masdar Institute of Science and Technology. Kvinner og menn har egne bygg, og hver student har egen leilighet med soverom, kjøkken, stue, bad og balkong.
Sirklene på bakken overfører dagslys, og kalles Chilled Solatube Passive Day Lighting System. De stenger for UV-stråler, og forflytter dagslys opp til 15 meter. Systemet måler lyset i rommet, og justerer lysstyrke etter behov.

MASDAR CITY

Her kan du ta førerløs elbil til sentrum

  • Kraft

I utkanten av Abu Dhabi, i De forente arabiske emirater, ligger Masdar City. I 2008 skrev Teknisk Ukeblad om byen som skulle være verdens første med null karbonutslipp, bilfri og selvforsynt med fornybar energi.

Det er Abu Dhabi Future Energy Company som står bak prosjektet, delvis finansiert av myndighetene.

Byen skulle stå ferdig i 2015, men på grunn av finanskrisen er forventet ferdigstillelse utsatt til en gang mellom 2020 og 2025.

Visjonen er å tilby det ypperste av livskvalitet, med den laveste påvirkningen på miljøet. Byen skal fungere som et sentrum for verdens ledende miljøorganisasjoner som Irena og WWF, og bedrifter som Siemens, ledende innen fornybar energi og teknologi.

I tillegg vil Masdar Institute of Science and Technology (Mist) ha sin base her for å drive forskning og utdannelse innen fornybar teknologi, i samarbeid med Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Les også: Her er solkraft nå billigere enn både kull- og gasskraft

Sensordrevne elbiler

Personal Rapid Transit, eller PRT, er navnet på det som fremstår som en kombinasjon av privatbilen og offentlig transport. Du kan selv velge hvilken elbil du vil kjøre for å ankomme området. Bilene er sjåførløse, de går på litium-batterier og styres via sensorer.

Foreløpig kan du bare velge ett stopp, men dersom byen utvides etter den opprinnelige planen, vil Masdar City være seks kvadratkilometer, og huse 50.000 mennesker.

Alt er nøye planlagt. Avansert teknologi skal bidra til produksjon av fornybar energi, fremme utendørs opphold og senke behovet for nedkjøling av innendørsområder.

Les også: Vil dekke veiene med «smarte» solcellepaneler

Til venstre ser man studentboliger, til høyre ligger laboratoriene. Skyggeelementene skal hindre direkte sollys, slik at gjennomsnittstemperaturen er jevn innendørs. Ifølge Masdar reduserer disse elementene behovet for air condition med 55 prosent. Eline Johnsen Helledal

Ikke null utslipp

Da Masdar City ble lansert som prosjekt, var målet å skape en by med null karbonutslipp. Det har vist seg å være i overkant ambisiøst. I 2010 ble derfor Masdars visjon om null utslipp nedjuste­rt til lave utslipp, ifølge magasinet Time.

Senere har det også kommet frem at PRT-bilene, som er drevet på batterier og styres via sensorer, ikke er det foretrukne transportmiddelet i Masdar i fremtiden.

Til tross for disse nedjusteringene er Masdar i dag selvforsynt med fornybar energi, hovedsakelig gjennom solcellepanel på tak og via et eget solkraftfelt plassert i ørkenen, like utenfor byen.

Matteo Chiesa jobber som professor ved Mist. Han har en doktorgrad fra NTNU og har tidligere jobbet i Sintef. Chiesa savner en mer åpen diskusjon rundt utfordringer ved Masdars utbygging, og han tror at det ville vært sunt for en videre utvikling.

– Som oftest, i De forente arabiske emirater, ønsker ikke folk å tape ansikt. Man unngår derfor åpne diskusjoner som kan avdekke kontroversielle saker. Jeg mener at nesten all kritikk er sunn kritikk, men holdningen her kan medføre at viktige saker blir gjemt vekk for å beskytte et rykte. Dette vil medføre at byen vil oppleve en saktere utvikling, sier Chiesa.

Ifølge REN21s rapport var De forente arabiske emirater i 2013 den tredje største produsenten av konsentrert solenergi i verden. Ironisk nok sitter de også, ifølge BPs årlige energistatistikk, på 5,8 prosent av verdens totale oljereserver (Norge har 0,5 prosent).

Les også:

173.500 datastyrte speil gir strøm nok til 140.000 hjem

Bare rotoren i det nye aggregatet veier 450 tonn

Skal lagre store mengder energi i betong