HOLDER 16 MIL: Toyota Rav 4 EV er den elektriske versjonen av Toyotas mest populære SUV. (Bilde: Toyota)

TOYOTA RAV4 EV

Her er Toyotas elektriske SUV

Toyota RAV4 EV drives av Tesla-teknologi.

Mandag avduket Toyota sin nye RAV4 EV, under Electric Vehicle Symposium (EVS 26) i Los Angeles.

Den helelektriske SUVen skal under normale kjøreforhold ha en rekkevidde på 16 mil, og fullades på seks timer med 240V/40A.

Samarbeid med Tesla

Ingeniører fra Toyota og Tesla kunne presentere en ferdig el-SUV for markedet knappe to år etter at samarbeidet først ble annonsert. En tidlig versjon av bilen ble vist fram allerede i november 2010, på LA Auto Show.

Toyota RAV4 EV baserer seg på et 41,8 kWh litiumionebatteri og en elektrisk drivlinje som er produsert av Tesla.

Bilen er forhjulsdrevet og kan kjøres i sport- eller normalmodus. I sportsmodus skal den klare 0-60 mph (96 km/t) på 7.0 sekunder, mens normalmodus krever 8.6 sekunder. Toppfarten er oppgitt å være 100 mph, eller cirka 160 km/t. Effekten er på 115 kW (154 hk).

På grunn av batteripakken, veier RAV4 EV 213 kilo mer enn en V6-variant av RAV4.

Les også: Comeback for elektrisk RAV4

Tesla-SUV får falkevinger

1200004880.jpg

Oppgradert RAV 4

Av den grunn har det vært viktig for ingeniørene å fokusere på et aerodynamisk design.

Sammenlignet med en tradisjonell RAV4, har både støtfanger, grill, sidespeil, hekkspoiler og understell gjennomgått mindre designmessige justeringer for å minske luftmotstanden. Batteripakken er montert lavt og i sentrum av bilen "for å bidra til en mer sedanlignende kjøreopplevelse".

Batterigarantien vil være like omfattende som på Prius II - 8 år og 160.000 kilometer.

Bilen, som i USA er priset rett i underkant av 50.000 USD, blir å få kjøpt fra utvalgte forhandlere i California på sensommeren.

Dette er helt klart en interessant bil for Norge, men dessverre foreligger det ingen planer om å lansere RAV4 EV i Europa, sier Toyota Norges informasjonssjef Espen Olsen til tu.no.

Toyotas plan er å selge 2600 biler over en treårsperiode.

– Vi tror dette er en bil som vil tiltrekke seg sofistikerte "early adopters", akkurat som første generasjon Prius, sa Toyotas visepresident Bob Carter under lanseringen mandag.

1200004853.jpg

Les også: – Denne Volvoen må bli 100000 kroner billigere

252 km/t med elbil på is 

Denne bilen kan krympe

– Bensinmotorer vil dominere