Denne bussen kan kjøre seg selv, og testes ut i Amsterdam. (Bilde: Daimler AG - Global Communications Commercial Vehicles)

SELVKJØRENDE BUSS

Her er sjåføren bare oppsynsmann

Mercedes-Benz tester ut selvkjørende buss i trafikken.

Den kan ikke bare kjøre seg selv, men også sjekke om noen står på busstoppet. Fremtidens bybuss kan være dårlig nytt for bussjåføryrket.

Daimler tester nå ut sin nyeste teknologi, kalt Citypilot, i en Mercedes-Benz konseptbuss mellom Amsterdam-Schipol-flyplassen og Haarlem i Nederland. Ruten er forholdsvis kort, med sine 20 kilometer. 

Bussen kan aksellerere, styre, bremse og stoppe på holdeplass, og slippe av eller plukke opp passasjerer.

Akkurat denne bussen har imidlertid fremdeles sjåfør, som passer på at Daimlers sensorer og programvare oppfører seg fint.

Ruten bussen tar er dessuten en dedikert bussvei, så Citypilot trenger ikke å bekymre seg så altfor mye for andre trafikanter. Men veien har variasjoner, som gjør at bussen ifølge Daimler får skikkelige utfordringer.

Basert på lastebilautonomi

Citypilot er basert på Daimlers Highwaypilot, som allerede er testet ut i lastebiler på Autobahn i Stuttgart i Tyskland.

Citypilot er videreutviklet til å kunne lese av og kommunisere med trafikklys, kjøre gjennom tunneler, og å bremse for hindringer i veien. Det kan være for eksempel personer som bestemmer seg for å krysse veien foran bussen mens den er på vei ut fra holdeplass.

Bussen er utstyrt med GPS, 12 kamera, radar som overvåker veien foran bussen, og programvare med særlig vekt på gjenkjenning av personer i veibanen.

Bussen skal være i stand til å holde posisjonen sin i veibanen med en feilmargin på noen få centimeter, ifølge Daimler. Toppfarten på bussen er 70 kilometer i timen.

Krever fortsatt sjåfør

I teorien skulle altså bussen, når den er ferdig utviklet, kunne kjøre seg selv i vanlig trafikk. Men dette vil avhenge av lovverket, noe denne testen illustrerer godt:

Siden bussen testes i Nederland, må den ha sjåfør som tar rattet når det kommer møtende trafikk. En lovendring må i så fall til før bussen kan ta styringen helt selv.

Inntil videre er konseptet, som kalles Mercedes-Benz Future Bus og er basert på en 12 meters Citaro, en semiautonom løsning. Den letter sjåførens arbeid, og skal gjøre reisen tryggere.

Det er rimelig å anta at det fortsatt vil gå en stund før slike busser slippes løs på egen hånd, så bussjåføryrket står neppe i umiddelbar fare for å forsvinne.

Kommentarer (5)

Kommentarer (5)