TUNNELBOREMASKIN

Slik setter de sammen det 2400 tonn tunge «monsteret» som skal bore plass til Follobanen

Se ti måneders arbeid på ett minutt.

Etter ti måneder med design og bygging ble den første tunnelboremaskinen som skal drive Follobanetunnelen gjennom Ekebergåsen ferdig montert. 

Maskinen blir nå tatt fra hverandre og sendt til Norge i mai, der den skal være klar til arbeid i september i år. 

Fire TMB-er

Maskinen er den første av totalt fire spesialdesignede tunnelboremaskiner som skal drive Follobanen. 

Alle maskinene har en diameter på i underkant av ti meter. De skal drive to separate tunnelløp på 18,5 kilometer hver mellom Oslo S og nye Ski stasjon.

To maskiner skal bore nordover i retning Oslo, og to maskiner skal bore sydover i retning Ski.

Det er ikke vanlig å ha fire TBM-er i gang samtidig. Men prosjektleder Anne Kathrine Kalager forteller at valget er tatt for å spare tid på både rigging og driving av tunnelen. 

Borer og støper 

Det finnes flere typer tunnelboremaskiner. Typen som skal brukes til boring av Follobanen heter double shield.

Maskintypen gjør det mulig å bore samtidig som den ferdigstøpte foringen bygges.

Maskinene som har en lengde på 150 meter med bakrigg, veier 2400 tonn per stykk, og produseres av tyske Herrenknechts. Les mer om maskinene på deres egne nettsider.

Herrenknechts har tidligere produsert TBM-er til brukt på store prosjekter som Crossrail-utbyggingen i London og den 28,4 km lange togtunnelen gjennom fjellkjeden Sierra de Guadarrama nord for Madrid.

Hardt berg 

Det som skiller de norske maskinene fra TBM-ene de tidligere har designet et hvor hardt berg de skal drive. 

Berget i Ekebergtunnelen har en hardhet opp mot cirka 270 Mpa, og består i stor grad av granitt.

– Sammenliknet med andre land man bruker TBM i, kan man si at fjellet her i Norge er ekstremt hardt. Disse maskinene er skreddersydd for å håndtere nettopp det, sier Kalager.

Og legger til at Jernbaneverket trakk inn egne eksperter på TBM i hardt fjell da de arbeidet med spesifikasjonene til maskinene. 

Hele døgnet i to år

Målet er at de fire tunnelboremaskinene skal startes opp med en måneds mellomrom, slik at alle fire er i gang i januar 2017.

I snitt skal hver maskin drive mellom 400 og 500 meter tunnel hver måned i to år.

Arbeidet vil foregå døgnkontinuerlig fordelt på tre skift per døgn.

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)