Dimensjoner: Bildet viser tunnelboremaskinen fra Herrenknecht som ble brukt til motorveitunnelen M30 under Madrid. Kutterhodet her har en diameter på 15,2 meter, drøyt fem meter mer enn maskinene som skal bore fra Åsland. Foto: Acciona-Ghella
Menneskene på bakken viser de store dimensjonene på tunnelboremaskinene.
Stor leverandør: Herrenknecht bygger TBM-ene til Follobanen. Bildet viser dobbelskjoldmaskinene som ble brukt til å bore motorveitunnelen Legacy Way i Australia. ⇥Foto: Acciona-Ghella (Bilde: Steve Ryan)

FOLLOBANEN - HERRENKNECHT

Slik spesialutrustes tunnelboremaskinene til å takle norsk granitt

Follobanens TBM-er

  • Fire dobbelskjold tunnelboremaskiner (TBM) levert fra tyske Herrenknecht skal brukes på Follobaneprosjektet.
  • Maskinene er 145 meter lange og veier ca. 2400 tonn.
  • Maks diameter på hvert kutterhode er 9,96 meter. Hvert kutterhode har 71 kuttere av spesialstål for hardt fjell.
  • Installert kraft i hver TBM er 6200 kW.
  • Den første TBM-en ankommer Norge sommeren 2016 og alle fire skal være i arbeid fra januar 2017.
  • Kilde: AGJV & JBV / Follobaneprosjektet

Acciona Ghella Joint Venture (AGJV) har totalentreprisen for boring av det som skal bli Nordens lengste jernbanetunnel. Nå er de så smått i gang med å omgjøre riggområdet på Åsland til et enormt fabrikkområde.

Samtidig har deres underleverandør Herrenknecht startet produksjonen av de første delene til fire store tunnelboremaskiner - skreddersydd for norsk berg - ved sin fabrikk sørvest i Tyskland.

Les også: Åtte tunnelborere skal gi den største jernbane-utbyggingen siden andre verdenskrig

Ikke vanlig

– Det er ikke vanlig å ha fire tunnelboremaskiner i arbeid samtidig slik vi skal ha på Follobanen. Dette er et stort prosjekt, så vi måtte ha en TBM-leverandør med mye erfaring og stor kapasitet både for produksjon og leveranser.

Både Ghella og Acciona har jobbet med Herrenknecht tidligere. Vi vet at de leverer i tide, de har en fabrikk hvor de kan produsere flere maskiner samtidig, og de har et solid teknisk team som følger prosjektet, sier prosjektdirektør for AGJV på Follobaneprosjektet, Fernando Vara Ortiz de La Torre.

Les også: Her forberedes Norges største samferdselsprosjekt  

Hardt berg

Acciona-Ghella og Herrenknecht har nylig fullført motorveitunnelen Brisbane Legacy Way i Australia sammen. Herrenknechts tunnelboremaskiner er også brukt på store prosjekter som Crossrail-utbyggingen i London og den 28,4 km lange togtunnelen gjennom fjellkjeden Sierra de Guadarrama nord for Madrid.

Sistnevnte minner mest om Follobaneprosjektet: Det ble brukt dobbelskjoldmaskiner med en borediameter på 9,51 meter, og geologien var for det meste granitt med en hardhet opp mot 160 MPa.

I Follobanens tunnel skal det brukes dobbelskjoldmaskiner med en borediameter på 9,96 meter. Berget har en hardhet opp mot cirka 270 Mpa, og også her er det mest granitt.

– Alle TBM-ene er skreddersydd for forholdene. Under arbeidet med spesifikasjonene trakk vi derfor også inn norsk ekspertise på TBM i hardt fjell, sier prosjektleder tunnel TBM i Jernbaneverket, Anne Kathrine Kalager, som spesielt nevner NTNU-professor Amund Bruland med doktorgrad i metode for måling av fremdrift ved tunnelboring i hardt berg.

Les også: Tunnelboremaskinene har gravd 4,2 mil under London

 

Spesiell granitt

Fernando Vara Ortiz de La Torre innrømmer at få steder har like hardt berg som det de vil måtte bore seg gjennom fra Åsland, men han er sikker på at de er klare for oppgaven.

– Som selskap har vi mye erfaring med europeisk granitt både i Italia og Spania, men den norske granitten er spesiell. Derfor har vi jobbet tett med Jernbaneverket og norske eksperter for å gjøre grundige analyser og definere nøye hva disse TBM-ene trenger for å være best i verden akkurat på norsk berg.

Han sier at hovedgrepene er en forsterket og ekstra stiv hovedramme og et svært robust kutterhode. Også antallet kuttere, størrelsen på dem og avstanden mellom dem er nøye vurdert i samarbeid med Herrenknecht og Jernbaneverket.

De fire TBM-ene får kutterhoder med 71 kuttere plassert med syv centimeters avstand.

– Maskinene veier rundt 2400 tonn hver. De er veldig kompakte og robuste, og skal tåle voldsomt mye over to år. Vi vet hva vi skal gjøre og hvordan, og med disse TBM-ene har vi det beste utgangspunktet i verden for å knuse det harde berget, sier de La Torre.

– Maskinene veier rundt 2400 tonn hver. De er veldig kompakte og robuste, og skal tåle voldsomt mye over to år. Vi vet hva vi skal gjøre og hvordan, og med disse TBM-ene har vi det beste utgangspunktet i verden for å knuse det harde berget, sier de La Torre.Samarbeid: Prosjektleder tunnel TBM i Jernbaneverket, Anne Kathrine Kalager, og prosjektdirektør for AGJV på Follobaneprosjektet, Fernando Vara Ortiz de La Torre, skal samarbeide tett om Norges lengste jernbanetunnel de neste syv årene. ⇥Foto: Mona Strande

London pusses opp: London pusses opp: Se de enorme infrastrukturprosjektene

 

Demonteres før frakt

Det tar cirka 12 måneder å produsere og bygge en TBM. Når den er ferdig, må den demonteres igjen og så fraktes til Åsland, hvor den bygges opp på nytt nede i fjellhallene som er sprengt ut for formålet.

Den første TBM-en skal leveres sommeren 2016, og være klar til å bore i september.

Målet er at TBM-ene da skal startes opp med en måneds mellomrom, slik at alle fire er i gang i januar 2017. I snitt skal hver TBM bore seg 400–500 meter innover hver måned i to år.

Arbeidet vil foregå døgnkontinuerlig. I tillegg til boringen vil et visst antall timer hvert døgn være avsatt til vedlikehold av maskiner og utstyr. Det bygges en egen betongfabrikk hvor betongelementene som skal kle tunnelen produseres, og de vil ha et eget område for å montere kuttere.

Les også: Denne tunnelboremaskinen skal bore seg gjennom hjertet av Bergen

800 personer i jobb

– Forbruket av kuttere vil bli hovedfaktoren for fremdrift i produksjonen, derfor legger vi opp til grundige analyser av hvorfor og når kutterne må skiftes, for hele tiden å være i forkant av problemene. Vi har en plan for alt, sier de La Torre.

Allerede har de 35 nordmenn i staben, som så langt består av 80 personer. På det meste vil over 800 personer være i jobb på Åsland de neste syv årene.

– Det blir i prinsippet en egen tunnelby, sier Kalager.

Les også: Dette er de ti største jernbaneprosjektene i Norge