Skreddersyr: Vindbasen kan bestå av kun et helikopterdekk, eller som her, innkvartering og servicedekk i tillegg. Illustrasjon: Nordwest3D (Bilde: Fred. Olsen Windcarrier)
Skreddersyr: Vindbasen kan bestå av kun et helikopterdekk, eller som her, innkvartering og servicedekk i tillegg. Sugebøttefundamentet er spesialutviklet til havvindindustrien. Illustrasjon: Nordwest3D (Bilde: Fred. Olsen Windcarrier)

FRED. OLSEN WINDBASE

Her bruker Fred. Olsen norsk oljekompetanse for det den er verdt

Norskutviklet konsept.

Vindparker til havs plasseres stadig lenger ut i havet, og en rekke europeiske vindparker ligger over 100 kilometer fra land.

Det gjør arbeidet med å reparere og drive vedlikehold krevende, og operatørene av parkene er avhengig av servicebåter, eller såkalte SOV'er ( Service Operation Vessel), dersom havvindparken ligger ekstra langt ut. Problemet er at servicepersonell ikke får gått ombord i vindturbinene når det er mye sjø.

Nå er Fred. Olsen Windcarrier i ferd med å klargjøre et nytt, norskutviklet hybridkonsept som skal forenkle drifts- og servicearbeide i havvindparker – og gjør det mulig å rette tekniske feil på vindmøllene på kortere varsel.

Fred. Olsen Windbase er en modulbasert plattform som kan brukes til alt fra boligkvarter, helikopterplattform og servicedekk.

Bli med inn: Slik bor offshorearbeiderne på Norges største boligrigg 

Øke produksjonen

Tanken bak er at vindparkoperatøren kan starte med en modul, for så å utvide etterhvert som havvindparken øker i omfang, eller nærliggende havområder også bygges ut.

– For eierne av havvindparkene er det viktig med så høy årlig energiproduksjon som mulig. Derfor ønsker de minimal nedetid på vindturbinene. Dersom mannskapet befinner seg i nærheten, øker antall timer vindteknikerne kan løse problemer i vindparken, og nedetiden reduseres, sier prosjektansvarlig og daglig leder David Matthews ved Fred. Olsen Windcarriers UK-kontor.

Ideen til konseptet ble født og utviklet ved Fred. Olsen Windcarriers hovedkontor i Oslo. Selskapet forventer å involvere en rekke norske leverandører.

– Vi har vært i kontakt med flere norske selskaper. Vi ser for oss å bruke flere norske leverandører på komponenter som helikopterdekk og boligplattform. Det finnes mye norsk, standard oljeteknologi som vi kan benytte oss av, sier Matthews.

Ut med norsk, inn med svensk: Statoil dropper kjente norske matvarer for å spare penger

To boligplattformer

Det mobile konseptet er unikt, men ideen om å huse servicepersonell på permanente plattformer offshore er ikke ny i havvind-sammenheng. Allerede i 2008 bygget Dong Energy den aller første boligplattformen for havvindparker i tilknytning til danske Horns Rev II (209 MW).

I øyeblikket blir Vattenfalls nye boligplattform for havvindparken Dantysk bygget i Kiel av verftet Nobiskrug. Ifølge Renews er klargjøringen av plattformen forsinket, men energikonsernet skal etter planen godkjenne boligplattformen senere i år.

Hovedformålet til plattformene til Horns Rev II og Dantysk er dog innkvartering. FO Windbase får flere funksjoner i tillegg.

Hovedformålet til plattformene til Horns Rev II og Dantysk er dog innkvartering. FO Windbase får flere funksjoner i tillegg.Sugebøttefundamentene til Universal Fundation er skreddersydd havvindindustrien. Fred. Olsen Windcarrier

Bekymret for kompetansen: – Ikke overrasket om vi om to år har knapphet på arbeidskraft igjen

Skreddersyr standardløsninger

– De plattformene som er bygget hittil har vært veldig kostbare. Vi får et helt annet kostnadsbilde fordi vi baserer modulene på standardløsninger. Vi tilbyr flere funksjoner, og kan levere alt fra et rent offshore helikopterdekk, bare boligmoduler, eller i kombinasjon også med servicedekk. Vindbasen blir skreddersydd vindparkoperatørens behov, sier Matthews.

Prisen på vindbasen vil derfor variere, men kostnadene kan rundt regnet sammenlignes med de årlige kostnadene til et SOV-fartøy.

Topp-modulene blir trolig i all hovedsak laget av aluminium for å holde vekten nede. Fred. Olsen-selskapet Universal Fundation leverer sine såkalte sugebøtte-fundamenter i stål. Disse er utviklet spesielt for havvind-industrien.

Norsk teknologi i oljens «hall of fame»: Prosjektet ble lagt dødt - nå får norske oppfinnere plass i oljens «Hall of Fame»

Sjøsetting om to år

Selskapet forventer å ta investeringsbeslutning for den første vindbasen i løpet av første kvartal neste år.

– Vi forventer å starte produksjonen i 2016. Sjøsetting av den første vindbasen kan finne sted allerede i 2017. Det er en tøff tidsplan, men den er gjennomførbar, sier Matthews.

Leder av Nowitech, det norske forskningssenteret for havvindteknologi, John Olav Tande, sier det fortsatt er behov for tiltak som kan gjøre det billigere og enklere å drifte vindparker til havs.

Har jobbet med teknologien i 10 år: Har jobbet med teknologien i 10 år - nå lykkes endelig gründerne

Norsk rolle

– Konseptet demonstrerer med all tydelighet at norske selskaper har en rolle som leverandører innenfor offshore vindkraft, at vi har kompetansen, er innovative og at løsningene vi kommer med kan redusere kostnadsnivået i industrien, sier Tande til Teknisk Ukeblad.

Det stigende kostnadsnivået som har ridd havvind-industrien gjennom flere år, er på vei ned, melder Tande.

Prisen på havvind skal halveres innen 2030 fra dagens nivå, tror den europeiske teknologiplattformen for offshore vindkraft, TPWind. Plattformen fungerer som en europeisk industriell tenketank.

– Industrien har klart å snu trenden. Nå ser man lavere kostnader på nyere havvindparker. Vattenfalls Horns Rev III i Danmark vil bli bygget ut med en elektrisitetspris på rundt 80 øre per kilowattime. Tidligere var el-kostnaden fra havvindparker typisk på over en krone per kilowattime, sier Tande.

Fikk dårlig samvittighet: Nå røkter den tidligere plattformsjefen bier