Brouwerij De Halve Maan har lagt rørledninger som skal frakte ølen deres detn tre kilometer lange streningen til tapperiet deres. Slik slipper de flere hundre lastebilturer gjennom et trangt, brosteinsbelagt sentrum av byen. . (Bilde: Picasa/Brouwerij De Halve Maan)

Brouwerij De Halve Maan

Her borer oljeingeniører seg ned i bakken for å legge øl-rør under middelalderby

Her skal det strømme opp mot 5700 liter øl i timen.

Brouwerij De Halve Maan er et flere hundre år gammelt bryggeri, som holder til i den lille belgiske byen Brugge.

Selve bryggeriet er det aller siste som holder til i sentrum av byen, men er for lite til å romme et tapperi. Dermed må all ølen fraktes i lastebiler til et annet lokale utenfor bysenteret, en strekning på omkring tre kilometer, før det kan tappes på flasker.

Problemet er bare at sentrum av Brugge for det meste består av små, trange gater, belagt med brostein, som sliter med å ta unna trafikken. Da er det ikke bare enkelt å frakte flere millioner liter øl i året gjennom den.

Løsningen på både kø- og forurensingsproblemer ble å transportere ølen i rør under bakken, skriver Wired.

Opptil 5700 liter øl i timen

Ideen fikk bryggeriet da direktør Xavier Vanneste satt og så på noen arbeidere som legge kabler i bakken utenfor vinduet hans i sentrum av byen. 

Det startet som en spøk, men fra i sommer vil rørledningen være klar til å transportere øl under gatene i middelalderbyen. 
Det startet som en spøk, men fra i sommer vil rørledningen være klar til å transportere øl under gatene i middelalderbyen.  Bilde: Brouwerij De Halve Maan

– Det startet som en spøk, som ingen trodde ville fungere. Men jeg innså umiddelbart at dette var løsningen, sier han til Wall Street Journal

Ved å transportere ølen i kabler i bakken ville han slippe flere hundre lastebilturer i året fra bryggeriet, som ble til flaskehalser i de små, trange gatene i byen.

Fire år senere er ideen blitt realitet og rørledningen vil være klar til å tas i bruk i løpet av sommeren. Her vil opptil 5700 liter øl i timen kunne flomme gjennom tre kilometer med rør, i en fart på 19 kilometer i timen. 

Hvert brygg vil bruke mellom én og en halv og tre timer fra bryggeriet til tapperiet. Årsaken til den noe bedagelige farten er å forhindre for mye luft i ølen. For å tilfredsstille krav om matsikkerhet bruker De Halve Maan en type polyetylen med høy tetthet i rørledningene, som visstnok er sterkere enn stål. Mellom hvert parti med øl renses og desinfiseres rørene. 

Boreingeniører

Ledningen  skal kunne frakte opptil 5700 liter øl i timen. 
Ledningen  skal kunne frakte opptil 5700 liter øl i timen.  Bilde: Benoit Mahaux/Brouwerij De Halve Maan

Ettersom Brugge har en middelaldersk gamleby, som står på UNESCOs liste over verdens kulturarv med en rekke verdsatte bygninger fra 1400-tallet, var det ikke bare enkelt å grave opp gatene for å legge rørledningen. 

På forhånd måtte bryggeriet gjennomføre grundig historisk research, for å finne ut mest mulig om hva som befant seg under bakken, skriver Wired. 

Ingeniørene som utførte arbeidet jobber til vanlig med rør til olje, gass og kjemikalier.  De boret 40 centimeter brede hull, omkring to meter ned i bakken.

En av de større utfordringene de møtte på var da rørledningen skulle passere under konserthuset i byen. Her måtte de grave hele 35 meter ned, og gjennom lag med porøs sandstein, for å komme forbi. 

Rørledningen ble sammenstilt flytende i kanalen i byen, og deretter matet hel inn i hullet under bakken. 
Rørledningen ble sammenstilt flytende i kanalen i byen, og deretter matet hel inn i hullet under bakken.  Bilde: Brouwerij De Halve Maan

Også sammenstillingen av ledningen bød på utfordringer. Ingeniørene trengte en strekning på 600 meter, for å kunne sette sammen rørene. Men ettersom Brugge består av små, smale gater var det ikke flust med alternativer.

Løsningen ble å bruke kanalene som går gjennom byen. Her ble tre 200 meter lange rørledninger konstruert, flytende på vannet, før de ble matet hele inn i hullene under bakken. 

Ønsker private tappekraner

Rørledningen for øl har ikke gått upåaktet hen, verken blant verdens medier eller blant byens egen befolkning. 

Ikke lenge etter at prosjektet ble annonsert fattet byens innbyggere interesse for rørledningen, mer spesifikt for muligheten for personlige tappekraner direkte fra strømmen som passerer under byen, ifølge Wall Street Journal.

De Haalve Maan er snare til å avkrefte at dette er en reell mulighet.  

Selve rørleggingsprosjektet, med en kostnad på omkring 37 millioner kroner, er dessuten delvis finansiert ved hjelp av å tilby livslange forsyninger med flaskeøl til privatpersoner, mot donasjoner på en viss størrelse.

Kommentarer (9)

Kommentarer (9)