I New Zealand kan bilister nå fylle bilen med en blanding av bensin og biprodukter fra øl. (Foto: Colourbox)

BREWTROLEUM

Her fyller bilistene øl på tanken

Nytt biodrivstoff i New Zealand.

Biodrivstoff

  • Drivstoff fremstilt av biologisk materiale.
  • De fleste moderne biler kan kjøres med blandinger av normalt petroleumsbasert drivstoff og biodrivstoff.
  • Flere land, særlig i den vestlige verden, har innført eller varslet innføring av krav om at alt drivstoff skal iblandes biodrivstoff.

Mens biodrivstoff vanligvis lages av sukkerrør, mais eller olje fra soja- og rapsplanter, har newzealendere nå funnet en helt ny kilde til produksjon av biologisk drivstoff.

Tidligere denne måneden kunne nemlig beboerne i Auckland, New Zealand, fylle opp bilen med bensin iblandet øl.

Det skriver independent.co.uk.

Biprodukt av øl

Det nye drivstoffet, som har fått navnet Brewtroleum, er laget ved å blande etanol hentet fra gjær som er til overs etter brygging av øl, med vanlig bensin.

– Vi hjelper New Zealenderne å redde verden ved å gjøre nettopp det de liker aller best, å drikke øl, sier Sean O'Donnell, talsmann i DB Export, som har utviklet drivstoffet.

Brewtroleum skal, ifølge produsentene, føre til åtte prosent mindre CO2-utslipp enn vanlig bensin og diesel.

Les også: Her lager de diesel av CO2 og vann. Slik gjør de det

Kunne blitt kastet

Siden 2007 har bensinstasjoner i New Zealand tilbudt biodrivstoff som inneholder ti prosent etanol fra meieriindustrien og brasilianske sukkerrør.

Å utvikle biodrivstoff fra øl er dermed noe helt nytt, og DB Export hevder selv de er det første selskapet som gjør dette.

I første omgang er det produsert 300.000 liter med brewtroleum hentet fra mer enn 58.000 liter overskudds gjær fra øl.

Denne gjæren brukes ellers til produksjon av dyremat, eller så blir den kastet.

Les også: Denne dingsen til noen hundrelapper gjør den gamle bilen din smart

Vurderer etterspørselen

Selskapet forventer at den første runden med brewtroleum vil vare i rundt seks uker.

– Vi har valgt å produsere en begrenset mengde brewtroleum mens vi ser an forbrukernes etterspørsel, sier O'Donnell.

Dersom etterspørselen er som forventet, er selskapet klart til å starte masseproduksjon.

Les også: Derfor er diesel billigere enn bensin