SAMMEN: Norgessjef Sverre Nymo hos IBM Rational (t.v.) og testdirektør Håkan Fjeldstad hos Tieto Norge legger ikke skjul på at den nye testløsningen byr på utfordringer. (Bilde: Espen Zachariassen)

Hardere konkurranse om å teste it-løsninger

  • IT

Test as a service

  • Tieto og IBM har inngått en allianse, der de samarbeider om konseptet ”Test as a service”.
  • Med kompetanse fra Tieto og testverktøy fra IBM får kunden testet blant annet nyutviklede løsninger og systemer og webapplikasjoner, som butikk eller bank.
  • Tieto kan sette inn egne folk i kundens prosjekt, og samarbeider over linje med et korps av testere i lavkostland, blant annet India og Øst-Europa.
  • Kunder med egen testkompetanse kan velge å styre dette selv ved å leie nettbasert tilgang til programvare og kompetanse.

Nettbasert tilgang til programvare, ”Software as a service” har begynt å få fotfeste etter drøyt ti år i markedet.

Neste skritt er å sette bort testing av løsningene som en nettbasert tjeneste.





Arbeidsdeling

Stor-aktørene Tieto og IBM ser ut til å være først her på berget med dette konseptet, som de kaller Testing as a service.

Programvareselskapet IBM har redskapene, mens det finske konsulenthuset Tieto sitter på kompetansen.

– Det vanlige i Norge er å kjøpe en konsulent med spesialkompetanse på dette området. Vår analyse av markedet viser et ønske å få dette som en tjeneste. På den måten kan kostnader til lisenser og kompetanse justeres i takt med behovet, sier Håkan Fjeldstad, leder av test og technology consulting hos Tieto Norge. Han er selv utvikler med erfaring fra testing av programvare.





Behov

– Årsaken er at systemer og løsninger blir stadig mer komplekse, og dermed øker behovet for en sjekk av at nyutviklede løsninger fungerer som det skal, sier Sverre Nymo, leder av IBM Rational software i Norge.

I praksis kan det handle om at en nyutviklet løsning faktisk fungerer i tråd med det som er bestilt, eller at en webapplikasjon, som en nettbank, ikke risikerer å bli hacket.

Løsninger knyttet til integrerte operasjoner i oljesektoren er også aktuelle kandidater.





Illustrasjonsfoto. Fra Statoils landanlegg på Stjørdal.
KRITISK: Oljebransjen er en av Tietos nisjer der selskapet satser på å levere nettbasert testing av løsninger innenfor integrerte operasjoner. Illustrasjonsfoto. Espen Zachariassen

Lavkostland

Konseptet er testet ut blant annet i Danmark de siste to årene. Konkurransefortrinnet er bruk av rimeligere arbeidskraft i Tietos avdelinger i lavkostland, som India, Kina og Øst-Europa.

– Vi setter inn lokale folk i prosjektarbeidet hos bedriften, mens de samarbeider med våre testere i lavkostlandene, sier Fjeldstad. Arbeidet foregår på nettbaserte verktøy, slik at alle parter hele tiden har tilgang til den samme informasjonen.





Blandet mottakelse

Erfaringen så langt viser en blandet mottakelse av slik off shoring.

– Noen er skeptiske, mens andre stiller seg umiddelbart åpen for denne metoden, sier Fjeldstad.

Tradisjonelt er testing av nye løsninger en del av pakka du kjøper fra hovedleverandøren.

– De siste par årene har vi sett en modning i markedet, ved at kundene vil ha eksterne parter til å sjekke at sikkerhet og funksjonalitet er i tråd med det som er bestilt, sier Nymo.





Under panseret

Men løsningsleverandørene er ikke bestandig like begeistret for at utenforstående sjekker hvordan ting foregår under panseret. Spesielt hvis kildekoden er lukket.

– Det er en veldig typisk problemstilling. Her handler det om at kunden må sørge for at ekstern testing kommer med i kontrakten. Hvis partene krangler om dette etter at arbeidet har startet, kan prosjektet skli ut og kostnadene hope seg opp. Jeg kjenner til tilfeller med milliontap hver uke fordi prosjektet tar lenger tid enn planlagt som følge av at det ikke ble satt opp et testmiljø, sier Fjeldstad.





Stor skepsis

Dataforeningen mener ekstern testing kan by på utfordringer.

– I utgangspunktet er jeg skeptisk til at eksterne testere skal hive seg på et prosjekt fra andre leverandører, men dette konseptet virker interessant så lenge Tieto kommer med i en tidlig fase, sier Henri van de Scheur.

Han leder faggruppen for software testing i Den norske dataforening i Trøndelag.

Selv livnærer han seg på å teste løsninger utviklet hos egen arbeidsgiver og legger ikke skjul på at Tietos bruk av arbeidskraft fra India kan bety skarp konkurranse.





REDD: Test-ekspert Henri van de Scheur mener at det norske markedet er konservativt og redd for å ta i bruk nye metoder. JAN CHRISTIAN SORLIE

Skarpe indere

– Her er det høy kompetanse på testing, og snittet ligger nok høyere enn i de norske fagmiljøene, sier van de Scheur.

Eksperten tror imidlertid Tieto og IBM kommer til å møte utfordringer i form av skeptiske holdninger.

– Det norske markedet er konservativt og redd for å ta i bruk nye metoder. Og selve cloud-elementet er en ukjent faktor. Datatjenester i nettskyen begynner å bli kjent, men få har tatt dem i bruk. Og det er fremdeles en grad av skepsis til å benytte ressurser fra andre deler av verden, sier van de Scheur.





Kan ta tid

– IBM og Tieto må være forbredt på at det kan ta tid før Test as a service slår an. Fortrinnet ligger i det økonomiske. Testløsninger er kostbare, mens de satser på skalering av kostnadene basert på omfang og varighet, poengterer Dataforeningens ekspert.