KRAFT

Frykter avgift på bioetanol

FRARÅDER ENSIDIG AVGIFT: Jeg håper regjeringen ikke vil seg selv så vondt at de innfører en ensidig avgift på bioetanol, slik at den kommer ut som en like stor taper som biodiesel gjorde i forrige budsjett, sier Zero-leder Einar Håndlykken.
FRARÅDER ENSIDIG AVGIFT: Jeg håper regjeringen ikke vil seg selv så vondt at de innfører en ensidig avgift på bioetanol, slik at den kommer ut som en like stor taper som biodiesel gjorde i forrige budsjett, sier Zero-leder Einar Håndlykken. Bilde: Jannicke Nilsen
Jannicke Nilsen
1. sep. 2010 - 12:39

Den omstridte biodieselavgiften, som regjeringen til manges store overraskelse innførte i 2009, skal etter planen skrus opp neste år.

I statsbudsjettet, som legges fram i oktober, kan det ligge flere uønskete nyheter for miljøorganisasjoner og andre tilhengere av biodrivstoff.

Mye tyder på at bioetanol er det neste biodrivstoffet som blir avgiftsbelagt.



Ikke fredet

– Biogass er fredet fram til 2013. Bioetanol er ikke fredet fram til 2013, konstaterte Dag Olav Teigen, Arbeiderpartiets avgiftspolitiske talsmann på et frokostseminar om det kommende statsbudsjettet og CO2-avgifter i regi av miljøstiftelsen Zero.

Zero mener avgiftspolitikken ikke stimulerer miljøvennlige alternativ godt nok, og mener å avgiftsbelegge bioetanol er nok et skritt i gal retning.

– Vi frykter at det kommer en avgift på bioetanol, og vi er ikke beroliget av Teigen. Jeg håper regjeringen ikke vil seg selv så vondt at de innfører en ensidig avgift på bioetanol, slik at den kommer ut som en like stor taper som biodiesel gjorde i forrige budsjett, sier Håndlykken.

FORSVARER AVGIFT: Dag Terje Lien, Aps avgiftspolitiske talsmann mener det var riktig å fjerne avgiftsfritaket på biodiesel i fjor. - Det var viktig å ikke skape forventninger om at avgiftsfritaket skulle bli stående. Tv. SVs Inga Marte Thorkildsen.
FORSVARER AVGIFT: Dag Terje Lien, Aps avgiftspolitiske talsmann mener det var riktig å fjerne avgiftsfritaket på biodiesel i fjor. - Det var viktig å ikke skape forventninger om at avgiftsfritaket skulle bli stående. Tv. SVs Inga Marte Thorkildsen. Jannicke Nilsen

Taper på pris

Håndlykken mener det ikke er noen tvil hva bilistene velger, selv om de kjører flexi-fuel. Er bensin eller diesel billigere, er det dette som havner på tanken.

– En avgift på bioetanol må komme som en del av en omlegging av avgiftssystemet. CO2-avgiften må økes, slik at bioetanol ikke kommer dårligere ut i konkurranse med bensin og diesel, sier Håndlykken.

Zero foreslår blant annet å endre sammensetningen til dieselavgiften, slik at den blir mer i tråd med svensk nivå (se grafikk, red.anm). Sverige har litt lavere avgiftsnivå på drivstoff enn Norge, men CO2-komponenten utgjør en mye større andel.



Ikke nok effektiv

Miljøstiftelsen er ikke prinsipielt i mot avgifter på biodrivstoff, men mener nivået på den norske CO2-avgiften ikke fører til stor nok atferdsendring slik at målene i Klimaforliket umulig kan nås med dagens nivå.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– I dag er det 3,5 prosent biodrivstoff i omsetning og en promille elbiler på norske veier. CO2-avgiften må økes for å sikre de nye drivstoffene en bedre sjanse til å komme inn på markedet, sier transportpolitisk talsmann i Zero, Gøril Andreassen.



Forurenser betaler

Regjeringen mener omsetningspåbudet for biodrivstoff vil sikre alternative energikilder en framtid i Norge. Det har bransjen selv avvist.

Aps avgiftspolitiske talsmann innrømmet selv at høyinnblandede drivstoffalternativer ikke stimuleres av omsetningspåbudet, men mener uansett det er riktig at biodrivstoff skal avgiftsbelegges.

– Jeg kan ikke si noe om neste års budsjett, men jeg tror alle miljøorganisasjonene er enige i prinsippet om at forurenser skal betale. Alle bør betale for å slite på vei og forårsake andre påvirkningsfaktorer som helse, støy og luftforurensning. Vi skal nå gå inn i en prosess og se på en avgift på bioetanol i sammenheng med blant annet andre drivstoffavgifter, sier Teigen.

Statsbudsjettet for 2011 legges fram 5. oktober.

FORSVARER AVGIFT: Dag Terje Lien, Aps avgiftspolitiske talsmann mener det var riktig å fjerne avgiftsfritaket på biodiesel i fjor. - Det var viktig å ikke skape forventninger om at avgiftsfritaket skulle bli stående. Tv. SVs Inga Marte Thorkildsen.

FORSVARER AVGIFT: Dag Terje Lien, Aps avgiftspolitiske talsmann mener det var riktig å fjerne avgiftsfritaket på biodiesel i fjor. - Det var viktig å ikke skape forventninger om at avgiftsfritaket skulle bli stående. Tv. SVs Inga Marte Thorkildsen.

FORSVARER AVGIFT: Dag Terje Lien, Aps avgiftspolitiske talsmann mener det var riktig å fjerne avgiftsfritaket på biodiesel i fjor. - Det var viktig å ikke skape forventninger om at avgiftsfritaket skulle bli stående. Tv. SVs Inga Marte Thorkildsen.



– Regjeringen ødela markedet

Regjeringens avgiftspolitikk for biodrivstoff skal være forutsigbar, sier finanspolitisk talskvinne i SV, Inga Marte Thorkildsen og avgiftspolitisk talsmann i Ap, Dag Olav Teigen.

TILLITEN BORTE: Tidligere Habiol-sjef, Terje A. Johansen, har null tillit til regjeringens avgiftspolitikk.
TILLITEN BORTE: Tidligere Habiol-sjef, Terje A. Johansen, har null tillit til regjeringens avgiftspolitikk. Jannicke Nilsen

Det fnyser tidligere Habiol-sjef, Terje A. Johansen, av. Selskapet kastet inn håndkleet i vår, etter at biodieselfabrikken Uniol måtte stenge da myndighetene fjernet avgiftsfritaket på biodiesel i fjor.

Ikke forutsigbar

– Regjeringen henrettet satsingen på biodiesel. Regjeringens forutsigbarhet når det kommer til avgiftssystemet er svært dårlig. Vi har tapt 350 millioner kroner på denne forutsigbarheten, sa Johansen på Zeros frokostseminar om Statsbudsjettet og CO2-avgiften i forrige uke.

Johansen lurte på om regjeringen mener kjøretøy på biodiesel sliter mer på veiene enn busser på biogass.

Avgiften for biodiesel var en sur pille å svelge for regjeringspartiet SV.

Overrasket

– Det går ikke en dag uten at jeg tenker på biodrivstoffavgiften. Jeg var overrasket over at det ble som det ble, og vi hadde en lang diskusjon om dette etterpå. Bedrifter satset, og så rev vi beina under satsingen, erkjente finanspolitisk talskvinne i SV, Inga Marte Thorkildsen.

Innrømmelsen imponerte ikke Venstres nestleder.

– Det er hva regjeringen faktisk gjør og ikke hva den tenker som betyr noe på dette området. Realiteten er at folk akkurat hadde begynt å kjøpe disse bilene når regjeringen innførte avgift på biodiesel. Regjeringen ødela dette markedet, sa Olav Elvestuen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.