Skolegangen til barn i Burkina Faso, Uganda og Tanzania skal bli langt bedre og mer utbredt med gjenbruk av norsk teknologi i stedet for tradisjonell tavleundervisning. (Bilde: Colourbox)

FRIPROGSENTERET

Friprogsenteret starter matte-undervisning i fattige land

Søker it-selskaper for skoleprosjekt i Afrika.

Norsk undervisningsteknologi skal gjenbrukes i Afrika.

Senter for fri programvare (Friprogsenteret) står bak prosjektet, som i første omgang skal gi bedre matematikkundervisning i Burkina Faso, Uganda og Tanzania.

– Vi starter med å bygge en skole i Burkina Faso, sier Christer Gundersen. Han er leder for strategi og utvikling i prosjektavdelingen ved Friprogsenteret.

  • Målet er å bidra til skolegang for alle og økt kvalitet på utdanningen i lavinntektsland.
  • Midlet er å bruke om igjen digitale undervisningsløsninger som allerede er utviklet på det offentliges regning her hjemme.

MOOC

Prosjektet kalles Maarifa (kunnskap) og tar for seg lavinntektsland sør for Sahara som sliter med å gi de unge et tilfredsstillende skoletilbud.

– Det er for få lærere som behersker kritiske fag, som matematikk. Mangel på internett er også en begrensende faktor. 70 prosent av jordens befolkning har ikke tilgang til nettet, sier Gundersen.

Oppskriften er å nå ut til flere elever over internett ved hjelp av Massive Open Online Courses, MOOC.

Dette er nettbasert videoundervisning fra én sentralt plassert lærer, som fanges opp i prinsippet over alt hvor det er nettdekning.

– Vi skal bygge skoler, og disse skal ha forbindelse til internett. Her skal elevene få undervisning direkte og på video. Norske undervisningsløsninger oversettes til lokale språk, og lærere skal få opplæring i disse verktøyene. På den måten kan kvalifiserte lærere nå ut til langt flere elever, forklarer han.

Skoler skal etter planen være klare i det tre nevnte landene i løpet av året.

Les også: Ved dette studiestedet har flest teknostudenter jobb før studiet er over

Christer Gundersen ved Friprogsenteret er i startgropa med et omfattende prosjekt for gjenbruk av norsk undervisningsteknologi i afrikanske land. Nancy Bundt

Gevinster

Gjenbruken hentes fra de mange store it-satsningene i kommunal og statlig sektor i Norge.

– I mange av disse prosjektene utvikler norske offentlige virksomheter programvare og digitalt innhold som konkret kan deles og gjenbrukes i andre land. Innenfor både grunnskolen og videregående skole utvikles digitale læremidler innenfor fag som matematikk og fysikk. Dette innholdet kan lett oversettes og brukes globalt, sier prosjektlederen.

– Det vil være store gevinster å hente på å få en slik løsning oversatt til relevante språk i Afrika, sier prosjektlederen.

Samarbeid

Arbeidet skal gjøres i samarbeid med organisasjoner og bedrifter som er profesjonelle på sine områder.

– Prosjektet jobber nå med å få med flere partnere fra privat og offentlig sektor som kan bidra med innhold og teknologi. Så langt har vi fått klarsignal fra Nasjonal digial læringsarena, sier Gundersen.

I tillegg står bidrag fra private it-selskaper på ønskelisten.

– Vi har jo bedrifter som står bak gode løsninger for digital undervisning i matematikk, påpeker Christer Gundersen.

Pilot

– I første omgang ser vi for oss en pilot der vi gjør digitale læremidler for matematikk tilgjengelig først. Her er vi på jakt etter alt fra spillbasert læring for de minste elevene og opp til metoder som egner seg på videregående nivå, sier prosjektlederen.

Opplæring av en lærer inngår også i piloten.

Den første skolen er allerede sikret finansiering gjennom private bidrag for til sammen 500.000 kroner. Bidragsyterne er så langt ikke offentliggjort.

Les også:

Norske elever løste åtte millioner spill-likninger på fem dager

Terje laget regne-app som ingen forstod

Unngå denne fellen hvis du vil ha matteflinke barn