Ny tid: Tiden da soldatene invaderte strendene i Normandie fra båter er forbi. Nå er det stridsvogner på luftputebåter som gjelder, og den utviklingen er Umoe Mandal nå med på.
Ny tid: Direktør Anders Nybø ved Umoe Mandal sier teknologiutvikling og mindre leveranser representerer fremtiden etter det trøblete MTB-prosjektet som nettopp ble avsluttet. Foto: Peder Qvale

UMOE MANDAL

Frakter amerikanske tanks med hjelp av norsk teknologi

Umoe Mandal

  • Umoe Mandal er et båtverft med rundt 150 ansatte som ligger på Gismerøya like øst for Mandal. Har blant annet bygd Forsvarets seks nye MTB-båter i Skjold-klassen – noe de var nominert til Teknisk Ukeblads Ingeniørbragd for i fjor.
  • Er på vei ut i det private markedet med hurtige og stabile båter som skal brukes til servicevirksomhet på offshore vindmøller.
  • Har nå sikret seg en 180-millioners kontrakt om levering av komponenter til båter som frakter tanks til fastlandet. Kontrakten er med Textron Marine & Land Systems, som skal levere åtte av disse til den amerikanske marinen.

 

Umoe Mandal er på full fart inn i det amerikanske markedet med en ny 180 millioners kontrakt om levering av kompositt-utstyrspakker til åtte landgangsfartøyer, kjent som såkalte «Ship-to-Shore Connectors» (SSC).

De 28 meter lange fartøyene skal kunne frakte stridsvogner til fastlandet i svært vanskelig vær.

De skal bygges av Textron Marine & Land Systems (TM&LS) for den amerikanske marinen. I første omgang leveres altså åtte båter, men fra 2019 skal ytterligere 65 fartøy leveres.

Les også: Har nesten ikke fått en F-35-kontrakt på tre år

Ønsker mer

Det er en reise administrerende direktør Anders Nybø ønsker å være med på.

– Jeg skal være forsiktig med å være bastant, men denne første fasen vi går inn i nå skal vise at vi kan levere det vi har lovet. Når vi når dette målet, er vi godt posisjonert for fase to, og jeg vil si vi har gode muligheter da, sier han.

Umoe skal i første omgang levere propelldysene og komponentene rundt løfteviftene, men de jobber også med å utvikle en egen løfte­vifte.

Det betyr at kompetansen fra det tiårige og trøblete MTB-prosjektet, der seks krigsskip i Skjold-klassen ble levert til Forsvaret, kommer godt med. MTB-ene var nemlig stappfulle av teknologi som nå videreutvikles for å lykkes i fase to.

Klarer man å levere løfteviftene, hviskes det om en tidobling av kontraktsverdien på 180 millioner kroner.

– Vi har definitivt ambisjoner om å levere løfteviftene i neste runde når det skal leveres 65 fartøyer, sier Nybø.

Les også: Ser ut som små fiskeskøyter på radaren

God fremtid

Kontrakten er uansett en god nyhet etter det nevnte MTB-prosjektet, som var preget av underskudd, konstruksjonsfeil, ombygginger og forsinkelser.

Nybø sier at satsingen på teknologiutvikling og mindre leveranser er veien fremover nå.

– Tanken vår er å gå bort fra de store prosjektene og heller få litt mindre, men langsiktige kontrakter. Nå har vi en god ordrebok, og den strekker seg over noen år. Det gir oss god forutsigbarhet, sier han.

– Tanken vår er å gå bort fra de store prosjektene og heller få litt mindre, men langsiktige kontrakter. Nå har vi en god ordrebok, og den strekker seg over noen år. Det gir oss god forutsigbarhet, sier han. De 28 meter lange fartøyene skal kunne frakte stridsvogner til fastlandet i svært vanskelig vær. Illustrasjon: Umoe

Les også:

Denne båten kan dykke 50 meter  

Vurderer nye ubåter til 30 milliarder  

Se inne i livbåten når den stuper 30 meter