Elbilveksten: Tall fra Norsk Elbilforening viser at det ved utgangen av september var en økning på salg av elbiler­ på 143 prosent målt mot året før. Totalt ruller det 8500 elbiler på norske veier i dag. (Bilde: Espen Zachariassen)

LEDER

Forskning sår tvil om elbilen

LEDER: Men elbil ER best for miljøet.

Norge er i verdenstoppen når det gjelder salg av elbiler. Dette har vært Hver tjuende bil er elektrisk og snart runder vi 9000 biler. Likevel utgjør elbilsalget i Europa bare knappe to promille av det totale personbilsalget. Og da vet vi at dette har vært et kriseår for bilindustrien i Europa.

Men flere samfunnsøkonomer og forskere gjør sitt beste for å reise tvil om elbilens miljøvennlighet. Først kom en amerikansk-kinesisk forsknings­rapport som fastslo at elbiler som drives med strøm fra kullkraftverk gir mer sotutslipp per passasjer­kilometer enn biler drevet med bensin og diesel. Sammen­liknet med bensin- og dieselbiler kom dermed elbilen dårligst­ ut på forurensning i store land som Kina, India og USA.

Dette er en type forskning som dessverre får store medieoppslag, men som i praksis er null verdt.

Skulle man vente med å kjøre elbil til strømmen blir grønnere? Og når blir strømmen Strøm er bedre og verre enn sitt rykte ?

En annen studie som bør tas mer seriøst kommer fra forskere ved NTNU, tidligere i høst publisert i Journal of Industrial Ecology. Denne har vakt internasjonal oppsikt fordi forskerne har klart å beregne seg til en konklusjon om at produksjon av elbil gir dobbelt så store utslipp av giftstoffer som produksjon­ av bensin- og dieselbiler. Årsaken er at disse gift­stoffene kommer fra utvinning av kobber og nikkel­ til batteriene.

Kan hende er dette såkalt signifikant forskning, men det er også et faktum at det nå skjer mye positivt når det gjelder forskning og utvikling av mer miljøvennlige batterier. Allerede i dag gjenvinnes mange av de kostbare og giftige materialene i batteriene. Dette kan bekreftes av batteriforskere ved Institutt for energiteknikk.

Det er ingen tvil om at batteriteknologien er el­bilens største utfordring. Dagens teknologi begrenser både rekkevidde og levetid, men med tanke på den utvikling som har skjedd bare de siste ti årene, er det grunn til å være optimistisk.

Elbilens viktigste funksjon er at den erstatter tettheten av bensin- og dieselbiler i byene. Regjeringen har «fredet» elbilen Fem år til med elbil-subsidier når det gjelder tilgang til kollektivfelt, avgiftsfritak og gratis parkering. Dette er et viktig klimapolitisk virkemiddel. Et økende salg av elbiler og stadig strengere krav til CO2-utslipp har påvirket de store bilfabrikantene til å utvikle renere motorer.

Derfor kjøper jeg ikke dieselbil neste gang, men en hybrid. Eller en elbil.