Stemmestyringssystemer i bilen kan være svært distraherende, ifølge amerikansk studie.

TALESTYRINGSSYSTEMER I BIL

Forskere advarer mot talestyringssystemer i bilen

Og Apples Siri er verst av alle.

Resultatene av testene:

Skala fra 1 - 5 der 1 er ingen distraksjon mens 5 er distraksjon på linje med kompliserte matematiske oppgaver.

  • Toyota Entune: 1,7 i
  • Hyundai Blå Link: 2.2
  • Chrysler uconnect: 2.7
  • Ford Sync med MyFord Touch: 3,0
  • Mercedes Comand: 3.1
  • Chevrolet MyLink: 3.7
  • Apple Siri: 4,14

Det har i lang tid blitt hevdet at talestyringssystemer i bil beskytter sjåfører mot distraksjoner og forenkler bruken av smarttelefoner og informasjonssystemer under kjøring.

Nye resultater fra amerikanske forskere viser nå det motsatte.

Studier gjennomført av AAA Foundation for trafikksikkerhet i Washington og Universitetet i Utah viser at en del av disse systemene kan kreve førerens fulle konsentrasjon, og dermed tar oppmerksomheten vekk fra veien på lik linje med annet mobilbruk.

Ulike distraksjonsgrader

– Selv om bilen din er laget så den støtter opp om sosiale medier, tekstmeldinger og telefonsamtaler, betyr ikke det at det er trygt å drive med dette mens man kjører, sier David Strayer, psykologiprofessor ved Universitetet i Utah, på skolens hjemmesider.

Strayer understreker at sjåførens primære oppgave i en bil bør være å kjøre, ikke å kommunisere med andre. Selv om talestyringssystemer skal gjøre dette enklere.

En av undersøkelsene gjennomført av Universitetet i Utha viser at det mest distraherende talestyringssystemet er Chevrolets MyLink. Mercedes’ COMMAND-system, MyFord Touch og Chrysler’s UConnect.

De minst distraherende systemene er Toyotas Entune og Hyundais Blue Link.

Les også: Vegvesenet: – Skift til vinterdekk nå. NAF: – Vent så lenge som mulig

Apple er verst

En annen undersøkelse foretatt på Apple iPhones Siri, som både sender og tar imot tekstmeldinger, samt poster på Facebook og Twitter, viser at systemet er langt mer distraherende enn noe bilintegrert talestyringssystem - selv når det ble modifisert til å verken kreve hender eller øyne for å bruke.

For å måle systemenes distraksjonsgrad ga forskerne dem i begge testene en poengsum mellom en og fem, der en er ingen distraksjon, og fem betyr at føreren retter all konsentrasjon mot systemet.

Talestyringssystemene ble testet av 162 frivillige i tre ulike situasjoner: I laboratoriet, i en kjøresimulator og kjørende gjennom et boligområde i Salt Lake City.

Apples system Siri kom utvilsomt dårligst ut med en rating på 4,14. Chevrolets MyLink fikk 3,7, mens Toyotas Entune fikk 1,7.

Les også: Denne motorveien i Østfold kan bli skiløype enda en vinter

Vil videreutvikle systemene

Strayer oppfordrer alle til å minimere bruken av talestyringssytemer og kommunikasjon i bil.

Han håper resultatene fra undersøkelsene nå kan brukes til videreutvikling av dagens talestyringssystemer så de i fremtiden vil bli enda enklere å bruke, og dermed mindre distraherende for sjåfører.

– Jeg innser at systemene har kommet for å bli. Når vi ikke kan gjøre noe for å fjerne dem, håper jeg vi i det minste kan gjøre teknologien såpass brukervennlig at den på sikt ikke er noe mer distraherende enn det er å høre på radioen, sier han.

Les også:

Slik skal elbilen få setevarmer uten å bruke strøm

Oppgradert Tesla S får 48 km lengre rekkevidde

– Den største helikopter-nyheten på 30 år