Ved å spare energibruken til setevarmere i elbil håper tyske forskere på å øke elbilens popularitet.

SETEVARME I ELBIL

Slik skal elbilen få setevarmer uten å bruke strøm

Leter etter det rette tekstilet.

Den tyske regjeringen har et mål om å få 20 millioner elbiler på veiene innen 2020.

I et forsøk på å gjøre elbilen mer attraktiv, jobber forskere ved det tyske universitetet Hohenstein Institute Bönnigheim med å finne ulike sammensetninger av tekstiler som gir følelsen av setevarme uten behov for strøm.

– Nøkkelen for å øke elbilens popularitet ligger i å øke bilenes rekkevidde. For å gjøre dette er det nødvendig med energisparende tiltak i bilen, skriver universitetet på sine hjemmesider.

Les også: Japanere lanserer «mirakelbatteri» for elbiler

Lengre rekkevidde

Målet med forskningen er å redusere strømbruken til klimaanlegg og setevarmer i elbilen, og dermed gjøre det mulig å kjøre lenger mellom hver lading.

Forskerne undersøker nå de teoretiske prinsippene for varmeoverføring fra kropp til stolmateriale, og har som mål å lage en modell for effektive tekstiler.

Dette skal de gjøre ved å kombinere ulike tekstiler på en måte som gjør at de fungerer som klimakontroll uten behov for tilført strøm.

Første steg i prosessen er å analysere menneskekroppens varmeoverføring til de ulike tekstilblandingene. Utgangspunktet er en komforttemperatur på 23 grader.

Les også: Utvikler elbilmotor med teknologi fra andre verdenskrig

Både varmende og kjølende

Forskerne bruker ulike metoder for å studere materialkombinasjonene og deres varmeledningsevne i både tørre og fuktige forhold.

Kombinasjonen de leter etter skal fungere varmende i kalde måneder, og kjølende om sommeren.

Resultatene fra forskningen skal ifølge forskerne gjøre elbilen enda mer konkurransedyktig i årene fremover.

Les også:

Dette er de ivrigste Tesla-kommunene

Vil dekke veiene med «smarte» solcellepaneler

Oppgradert Tesla S får 48 km lengre rekkevidde  

Få med deg «Nordic EV Summit 2017» den 7. februar 2017.