SAMLER: Russiske OAO Sovcomflot og FSUE Rosmorport bestilte i fjor et nyutviklet skip som er kombinert isbryter og oljeoppsamlingsfartøy til bruk i arktiske farvann. Skipet er under bygging ved STX Finland.
Havforsuringseksperiment utenfor Svalbard. Greenpeace' båt Esperanza i aksjon. (Bilde: Nick Cobbing, Greenpeace)

Forbyr tungolje i Arktis

  • Klima

Europaparlamentet ber den internasjonale sjøfartsorganisasjonen IMO om å vedta forbud mot bunkersolje når de seiler i Arktis.

Hensikten er å begrense utslipp av sot og partikler som kan framskynde issmelting samt å begrense oljesøl og forurensning i tilfelle ulykke.

Forslaget om tungoljeforbud settes fram i en resolusjon Europaparlamentet vedtok i forrige uke.

Resolusjonen ”A sustainable EU policy for the High North” behandler EUs framtidige Arktis-politikk. Bærekraft skal være en forutsetning.

Pisk og gulrot

– Tungoljen er skipsfartens største miljøproblem, både når den brennes og ved akutte utslipp til sjø, sier Marius Dalen, fagrådgiver olje i Bellona.

Ifølge Bellona har EU et effektivt pressmiddel: Forbud mot å anløpe EU-havner dersom skipet kommer fra Arktis. Tungolje er forbud t på skip som ferdes i Antarktis fra 1. august i år.

Svalbard-forbud

Norge vedtok i fjor forbud mot tungolje på skip som seiler i territorialfarvannet rundt Svalbard, men med visse unntak.

For at cruiseskipene skal få tid til å tilpasse seg forbudet, er det gitt unntak fra forbudet fram til 2015 for innseiling til de mest brukte ilandstigningsområdene i Magdalenafjorden og Ny-Ålesund.

Innseilingen til Svea er også unntatt, fordi krav om seiling utenom Sør-Spitsbergen Nasjonalpark kan gi en mindre sikker innseiling.

Tar æren

Punktene om tungolje og sot er resultat av Bellonas lobbyarbeid i Brussel, og kan regnes som en stor seier hvis de blir stående.

– Vi er veldig fornøyd med at disse punktene er kommet med. Dette er noe vi har jobbet mye for, sier Eivind Hoff, leder for Bellona Europa.

Seig olje

Ved utslipp som følge av grunnstøting eller lekkasje skaper den seige bunkersoljen større miljøkonsekvenser enn noen annen olje. Den er tyktflytende og løser seg ikke opp i vann. Derfor griser den til strender og sjøfugl i mye større grad enn lettere forbindelser som marin diesel.

I tillegg gir tung bunkersolje økte utslipp til luft.

Bellona påpeker at naturen er mer sårbar for oljesøl i Arktis. Det er også en mye større utfordring å rydde opp etter oljesøl i nord. Isforhold, mørke, dårlig sikt, dårlig vær og store avstander er faktorer som deler av året gjør effektivt oljevern umulig.

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.