(Bilde: Peder Qvale)

CHC Helikopter Service Sikorsky S-92A

Flygeren måtte holde seg fast i taket i Sikorsky-maskinen

Løst sete kunne ført til at helikopteret kom ut av kontroll på vei til Gullfaks.

De 16 oljearbeiderne bak i helikopteret er ikke klar over dramatikken som utspiller seg foran i førerkabinen.

Under innflyging til Gullfaks B skal fartøysjefen justere setet til fremre posisjon for landing, når setet løsner fra festeskinnene.

For å hindre at setet faller ned på styrestikkene («collective og cyclic») må flygeren holde seg fast i håndtakene i taket.

– Dersom kapteinens sete hadde falt ned fra skinnene kunne styrestikkene ha blitt blokkert eller kommet i klem. I så fall kunne besetningen ha mistet kontrollen over helikopteret, skriver Statens havarikommisjon for transport (SHT) i rapporten som ble offentliggjort torsdag.

Den alvorlige luftfartshendelsen skjedde med et Sikorsky S-92A-helikopter fra CHC Helikopter Service på vei fra Flesland til Tampen 1. april 2010.

Like etter nødlanding: Løs klemring brakte Super Puma på kanten av dekk

Glemte låsepinnene

Trygt nede på helidekk ble det avdekket at både fremre og bakre låsemekanisme manglet på fartøysjefens sete. Også styrmannens sete manglet bakre låsepinne.

Helikopteret var utstyrt med spesielle komfortseter med låsepinner og låsebraketter som ikke hadde blitt satt på plass igjen etter at setene hadde blitt tatt ut i forbindelse med vedlikehold.

Besetningen får ros av havarikommisjonen for måten de løste den akutte faresituasjonen.

Ettersom fartøysjefen ikke kunne slippe gripehåndtakene, var styrmannen alene om manøvreringen.

Han gjennomførte en normal landing, og opplyste til SHT at han ikke opplevde hendelsen som stressende blant annet fordi været var så fint som det kan bli i Nordsjøen.

Les også: Slik blir 40 år gamle Sea King mer moderne

Skjedde igjen

Vedlikeholdet var ettersyn av nesehjulhengselet («Nose Landing Gear (NLG) Hinge Inspection») og oppgaven ble ifølge rapporten utført av to lærlinger.

Etter hendelsen sendte CHC ut et notat som påla kontroll av alle setelåsemekanismer før neste flygning.

Det ble kun avdekket en mindre feil på ett annet sete i S-92-flåten.

Etter selskapets egengransking ble vedlikeholdsprosedyrene skjerpet.

Det forhindret likevel ikke at en tilsvarende hendelse skjedde med et annet S-92 fra CHC tre og et halvt år senere, 21. desember 2013.

Flere sikkerhetsbarrierer

Også her manglet kapteinens fremre låsebrakett og låsepinne, og også her måtte kapteinen holde seg fast i taket uten stand til å kunne bistå under landingen dersom det ble nødvendig.

– Siden hendelsen i 2013 er vedlikeholdsrutinene ytterligere innskjerpet, blant annet med et krav om såkalt «duplicate inspection» etter at pilotsetene er tatt ut og satt inn igjen, sier Øivind Solberg, som er accountable manager i CHC Helikopter Service, til Teknisk Ukeblad.

Det er også lagt til et punkt på flygernes sjekkliste før avgang om å sjekke at låsepinnene er på plass.

Les også: I dag flyr helikoptrene maksimalt 200 nautiske mil. Nå skal oljeselskapene lete 243 nautiske mil fra land