Spansk sivilgarde undersøker ulykkesstedet der Spanairs flight JK 5022 styrtet og eksloderte ved Barajas-flyplassen i Madrid onsdag 20. august. Flyet var av typen MD 82. 154 mennesker mistet lvet. (Bilde: JUAN MEDINA)

Flere mistenkt for flydrap

  • Motor

20. august krasjet et Spanair-fly på vei fra Madrid til Las Palmas etter at vingeflapsene ikke hadde skapt nok oppdrift til at flyet kunne ta av.

Problem

Advarselssystemene fungerte heller ikke, og 154 mennesker døde i krasjet.

Flyet, fra SAS’ datterselskap Spanair, ankom Barajas-flyplassen fra Barcelona klokken 10.13 lokal tid, og skulle fly til Las Palmas da pilotene informerte kontrolltårnet om et mulig problem, og takset tilbake til hangaren.

Varmt

Der fant teknikerne overoppheting i en måler, og fjernet en sikring.

Etter at temperaturen returnerte til normale nivåer, forsøkte pilotene å ta av på nytt klokken 14.23, noe som altså endte i katastrofe.

Uaktsomt drap

Nå er tre av teknikerne innkalt til avhør, mistenkt for uaktsomt drap på 154 mennesker, og for skadene på de 18 overlevende, skriver BBC.

Mekanikerne som sjekket temperaturmåleren, la ikke merke til at varselssystemene ikke fungerte, til tross for at de var på samme elektroniske kurs.

Komité

De mistenkte vil få forklare seg for retten i november.

Samtidig med avhørene har retten oppnevnt en ny etterforskningskomité, bestående av piloter, flyteknikere og mekanikere – som skal arbeide parallelt med en myndighetsoppnevnt undersøkelse.

Feil på flaps ulykkesårsak