Redningsmannskaper, brannbiler og helikoptre omringet Barajas flyplass i Madrid etter at et fly skled av rullebanen onsdag 17. september. 153 mennesker skal ha mistet livet i ulykken. (Bilde: JUAN MEDINA )

Feil på flaps ulykkesårsak

  • Motor

Flaps

  • Flaps er en bevegelig del bakerst på innerste del av en flyvinge, som kan stilles nedover, og i noen tilfeller bakover (typisk større jetfly).
  • Dette vil bedre effekten av vingen ved lavere hastigheter. Flaps vil bedre løftet av vingen ved få grader bruk. Ved maksimal vinkel vil luftmotstanden øke kraftig.
  • Når et fly tar av brukes ofte 5-15 grader flaps for å minske steilehastigheten, og hjelpe løftet ved kortere rullebaner.
  • Ved landing vil fly bruke opptil 50 grader flaps for å minske steilehastigheten, og dermed kunne lande ved lavere hastigheter enn det som normalt ville vært minimum for flytypen.
  • Dette gir igjen flyet mulighet for å lande og bremse ned på kortere avstand

Kilde: Wikipedia

Spanairs avgang JK5022 til Las Palmas kræsjet ved avgang fra Barajas-flyplassen i Madrid 20. august, og drepte 153 mennesker.

Flaps-trøbbel

Nå er den første rapporten fra granskningen klar, og det skal ha vært en eller flere vingeflapser som forårsaket krasjet, skriver Sky News.





Flyet, av typen McDonnell Douglas MD-82, tok av med 10.130 liter drivstoff, kom seg rundt 15 meter opp i lufta før det falt ned igjen og kjørte av rullebanen. Til slutt endte det i en ravine, hvor det tok fyr. Kun 18 mennesker overlevde.

Advarte ikke

Informasjon fra flyets ferdskriver viste at flapsene ikke pekte nok nedover til å gi flyet tilstrekkelig med løft til take-off.

Advarselssystemene fungerte heller ikke, noe som sannsynligvis ville vært nok til at pilotene kunne avverget ulykken.

Tidlige problemer

Spanair-flyet ankom Barajas-flyplassen fra Barcelona klokken 10.13 lokal tid, og skulle fly til Las Palmas da pilotene informerte kontrolltårnet om et mulig problem, og takset tilbake til hangaren.

Der fant teknikerne overoppheting i en måler, og fjernet en sikring.

Etter at temperaturen returnerte til normale nivåer, forsøkte pilotene å ta av på nytt klokken 14.23.

Det endte altså i katastrofe.