SYKKELVEIER: Er kvinnene mer opptatt av tilbud til myke trafikanter? (Bilde: Dag Yngve Dahle)
VEI: Selv om Marit Brandtsegg er blant gruppen kvinner Storelvmo sikter til, er hun ikke helt enig i at kvinnene i dag bidrar med kvinnelige verdier. (Bilde: Dag Yngve Dahle)

– Flere damer gir flere sykkelveier

  • Bygg

Storelvmo, som er direktør for næringsutviklingsselskapet Futurum i Narvik, mener kvinnenes inntog på tekniske arenaer har gitt klare fordeler.

Bygg og anlegg

– Innenfor tradisjonelt mannsdominerte ingeniørområder er bygg og anlegg den studieretningen som har klart å tiltrekke seg flest jenter. Det viste seg allerede for 15 - 20 år siden at de fleste av disse jentene endte i offentlige og halvoffentlige foretak, sier hun.

Fra MNT-konferansen i Tromsø. mars 2011. Tema: Realfagenes samfunnsrelevans. Her Edel Storelvmo, direktør i næringsutviklingsselskapet Futurum i Narvik.
– Innenfor tradisjonelt mannsdominerte ingeniørområder er bygg og anlegg den studieretningen som har klart å tiltrekke seg flest jenter. Det viste seg allerede for 15 - 20 år siden at de fleste av disse jentene endte i offentlige og halvoffentlige foretak, sier hun. UTSPILL: Også bedre design på PC-er, mobiltelefoner og kjøkkenmaskiner kan vi takke kvinnene for, mener Edel Storelvmo. Dag Yngve Dahle

– Det er nettopp her planene for offentlig infrastruktur og offentlige rom legges, sier direktøren.

Storelvmo, som er tidligere rektor ved Høgskolen i Narvik og NHOs regiondirektør i Nordland, er ikke i tvil om at kvinnene har fått innflytelse over offentlig infrastruktur.

Ble sikrere

– Vi har sett at infrastruktur og tilbud i det offentlige rom har fått bedre standard på brukervennlighet, sikkerhet, tilrettelegging for barn og eldre samt estetiske elementer. Gang- og sykkelveiene er blitt flere, skoleveiene tryggere og tilgangen til offentlige toaletter er blitt adskillig bedre, sier hun til Teknisk Ukeblad.

Hun legger til:

– Hadde det vært færre damer i denne bransjen, ville det ha vært atskillig færre gang- og sykkelveier i dette landet. Vi kan også si det slik: Hadde vi planlagt veiene i dag, med kvinner delaktige i beslutningsprosessene, ville veiene ikke sett ut slik de gjør i dag, sier Storelvmo.

Les også: Her tjener kvinnene best

Marit Brandtsegg, direktør for Trafikksikkerhet-, miljø og teknologiavdelingen i Vegdirektoratet.
VEI: Selv om Marit Brandtsegg er blant gruppen kvinner Storelvmo sikter til, er hun ikke helt enig i at kvinnene i dag bidrar med kvinnelige verdier. Dag Yngve Dahle

Endret

Marit Brandtsegg, direktør for Trafikksikkerhet-, miljø og teknologiavdelingen i Vegdirektoratet, mener dette var mer sant tidligere enn det er i dag.

– Før, for eksempel på 70-tallet og utover, var det kanskje til en viss grad slik Storelvmo beskriver. Da miljøområdet var nytt, var det mange kvinner som jobbet med det. Det skyldtes blant annet at det var mange kvinner med utdanning innen miljøteknologi. Men svært mye har skjedd siden den gang, og jeg synes ikke at dette er situasjonen i dag, sier hun.

– Hva er annerledes nå?

– 35 av lederne i Vegdirektoratet er i dag kvinner. Da blir det for enkelt å si at de bidrar med myke verdier. Jeg tror de fleste ser helheten og er opptatt av hele fagfeltet. Det er også mange offentlige føringer på vårt arbeid, blant annet gjennom Nasjonal Transportplan, sier Brandtsegg, som selv er utdannet landskapsarkitekt.

Les også:

Jenter vil endre bransjen

Mødre holder døtrene unna teknologi

Hun er årets inspirasjon

Nordmenn mest teknokåte i Europa