SYNSEPOLITIKK: Uniol-sjef Carl-Ivar Herskedal har problemer med å forholde seg til myndighetenes stadige endringer i biodrivstoffpolitikken. (Bilde: Uniol)

– En ren synsepolitikk

  • Kraft

Mandag varslet Klima- og forurensingsdirektoratet at de likevel ikke vil anbefale å øke omsetningen av biodrivstoff fra sommeren av.

Helomvendingen kom etter at Klif i lang tid har anbefalt å trappe opp omsetningen fra 3,5 til 5 prosent fra 1. juli i år.

Beskjeden kom også snaut fire uker etter at biodieselfabrikken Uniol fikk nye eiere, og varslet oppstart av produksjonen igjen.

Les mer:

Uforutsigbare betingelser

– Dette viser med all tydelighet at politiske endringer skjer hele tiden. En kan egentlig ikke forholde seg til biodrivstoffpolitikken lenger. Det blir en ren synsepolitikk, sier administrerende direktør i Uniol, Carl-Ivar Herskedal.

Klif sier ny informasjon fra EU tyder på at klimagassutslippene ved økt produksjon av biodrivstoff blir høyere enn tidligere antatt.

EU er skeptisk til hvordan direkte og indirekte endringer i arealbruk, som følge av økt produksjon av biodrivstoff, påvirker utslippene av klimagasser.

Klokt å vente VIL VENTE: Klif-direktør Ellen Hambro fraråder regjeringen å trappe opp omsetningspåbudet i påvente av nye bærekraftkriterier fra EU. Jörgen Skjelsbæk

Klokt å vente

– Jeg kan forstå at aktører på feltet blir frustrert over situasjonen. Jeg for min del er veldig opptatt av løsninger for å få ned utslipp i transportsektoren. Men jeg mener det er klokt å vente med å trappe opp omsetningspåbudet til EU har bestemt seg for hvordan dette skal innlemmes i bærekraftskriteriene for biodrivstoff, sier Klif-direktør Ellen Hambro til Teknisk Ukeblad.

Hambro avviser at de nye forskningsfunnene av helseskadelige nanopartikler fra biodiesel, er en av årsakene til Klifs nye signaler. Flere høringsinstanser, blant annet Statens vegvesen, har uttrykt bekymring for funnene.

– Ikke ny kunnskap

Foreningen for bioenergi (Nobio) forstår ikke det de kaller en helomvending fra Klif.

– Jeg kan ikke se at Klif sitter på ny vesentlig faglig dokumentasjon som tilsier at omsetningspåbudet ikke skal økes, sier daglig leder Cato Kjølstad.

– EU bremser ikke UTFORDRER REGJERINGEN: - Miljøverndepartementet må holde fast på det de tidligere har sagt, og øke omsetningen av biodrivstoff, mener Zeros Gøril Andreassen. Zero

– EU bremser ikke

Heller ikke miljøstiftelsen Zero forstår hvorfor fagdirektoratet endrer standpunkt nå.

– Klif viser til utredninger EU har gjort. Men EU bremser ikke sin biodrivstoffpolitikk som følge av de samme rapportene, slik Klif gjør nå. Nå må vi gjøre oss ferdige med debatten om å være for eller imot biodrivstoff, og heller konsentrere oss om å gjøre det på en god måte. Norge har ikke engang tatt i bruk bærekraftskriteriene EU innførte ved årsskiftet, sier politisk ansvarlig Gøril Andreassen.

Les også: Biodiesel gir kvalme sjåfører

Bygge lokalt marked

Bioetanolprodusenten Borregaard mener fagmyndighetenes brems av biodrivstofføkningen, er trist.

– Vi er enige i at det må stilles strenge krav til både dokumentasjon av råstoff og klimanytte for biodrivstoff. Men det er uheldig at opptrappingen av omsetningspåbudet utsettes, fordi det for industrien er viktig at det bygges et lokalt marked så raskt som mulig, sier sjef for forretningsutvikling, Gisle Løhre Johansen.

Truer ikke oppstart

Ifølge Uniol truer ikke Klifs nye signaler oppstarten av fabrikken. Om få uker skal biodieselproduksjonen settes i gang igjen, etter at den ble stanset høsten 2009 etter at regjeringen innførte autodieselavgiften.

– Det er ikke det norske markedet vi primært skal selge til, men i all hovedsak de nordeuropeiske markedene, sier Herskedal.

Utfordrer regjeringen

Miljøverndepartementet (MD) skal ta den endelige avgjørelsen om omsetningspåbudet skal bli stående på 3,5 prosent.

– Vi håper at MD står fast på det de tidligere har sagt. Da regjeringen la avgift på biodiesel argumenterte de med at de i stedet skulle øke omsetningspåbudet. Avgiften er fortsatt der, og da er det viktig at de ikke dropper opptrappingen i tillegg. Det blir nok et eksempel på uforutsigbarhet i klimapolitikken, sier politisk ansvarlig i Zero, Gøril Andreassen.

Les også: Dyrker alger med CO2

Kritisk til økt bruk av biodrivstoff

Fagmyndigheter frikjenner lavinnblanding av biodiesel