Shenzhen, rett nord for Hong Kong, har hatt over 200 batteribusser i drift i snart tre år. (Bilde: BYD)

ELEKTRISKE BUSSER

Én by kjøper 2000 batteribusser

– Teknologien er moden nok til å bare sette igang.

Mens resten av verden tester ut batteribusser to og to, er enkelte kinesiske byer nå i ferd med å gå fra testfase til fullskala drift.

Kinesiske BYD skal i løpet av året og neste år levere hele 3 200 batteribusser til to byer alene.

Kjempebestilling

For et par måneder siden bestilte myndighetene i Dalian, på Liaodonghalvøya nord i Gulehavet, 1 200 eksemplarer av BYD ebus.

I forrige uke fulgte Hangzhou, på den kinesiske østkysten like sør for Shanghai, opp med å bestille 2 000 batteribusser i tillegg til 1 000 elektriske drosjer, BYD E6.

BYD skal levere halvparten av disse bestillingene i løpet av dette året.

Myndighetene i Hangzhou påpeker at teknologien nå er tilstrekkelig moden til at de fleste byer kan og bør gå over til elektrisk drift av sine kollektivkjøretøy.

Les også: Batteribusser overrasker på rekkevidde

Kjører i 50 byer

Det begynner å nærme seg tre år siden disse batteribussene første gang ble testet i ordinær drift.

BYD leverte de første elbussene til Shenzhen i august 2011. Der hadde de 220 bussene ved utgangen av mars akkumulert 25 millioner kjørte kilometer.

Det jobber over 15 000 ingeniører i selskapet som startet som batteriprodusent og selvsagt produserer liitumjernfosfatbatteriet selv. Batteriet vil trolig vare lengre enn resten av bussen. Det skal takle minst 4 000 ladesykler som tilsvarer 11 års drift.

BYDs batteribusser er nå satt inn i ti kinesiske byer i tillegg til testprogrammer i rundt 40 byer verden rundt.

Les også: Denne bussen har fire tonn batterier

Som illustrasjonen viser, er batterimodulene i BYD ebus plassert over framakslingen, bak drivakslingen og bak på taket.
Som illustrasjonen viser, er batterimodulene i BYD ebus plassert over framakslingen, bak drivakslingen og bak på taket. BYD

Bergen og Stavanger i høst

En av disse byene er København som siden nyttår har hatt to BYD-busser i testdrift med lovende resultater så langt.

BYD har for øvrig planer om å etablere en bussfabrikk i Europa.

Også Boreal Transport vurderte BYD, men gikk i stedet for kinesisk-nederlandske Ebusco når de i løpet av høsten setter inn de to første batteribussene i rutetrafikk i Rogaland.

I Bergen satser de i stedet på hybridbusser. Ikke parallellhybrider lik dem som har hatt et par problematiske vintre i Tromsø, men gasselektriske seriehybrider.

Skyss i Bergen har bestilt to Van Hool Excui City som er toleddet og 24 meter lang. Også disse skal settes i drift i høst.

Les også:

Toleddet bussmonster kommer til Norge

Forsvarets nye vogntog kan veie 122 tonn

Denne trikken er en buss