(Bilde: Saab)
(Bilde: Saab)
(Bilde: Saab)
(Bilde: Saab)

SAAB 9-3

Elektrisk Saab neste år

Kinesisk-japanske Saab skal lansere en helelektrisk 9-3 om halvannet år.

Det kom fram på en pressekonferanse onsdag i forbindelse med salget av Saab-boet til National Electric Vehicle Sweden (NEVS).

Bak NEVS står kinesiske National Modern Energy Holdings (51 prosent) og japanske Sun Investment LLC (49 prosent).

2013/2014

– Den første modellen som skal utvikles vil være basert på dagens Saab 9-3 og skal elektrifiseres med japansk teknologi. Bilen skal lanseres ved årsskiftet 2013/2014, heter det i en pressemelding fra NEVS.

Det er faktisk to og et halvt år siden prototypen på en elektrisk 9-3 ble vist fram første gang.

I desember 2009 hadde Saab med seg Electroengine Sweden til å utvikle den elektriske drivlinja og batteristyringssystemet, mens Boston-Power skulle utvikle og levere litiumionebatteriene. I alt 100 testbiler skulle lages i løpet av 2010 og 2011.

Les mer i denne saken:

Elektrisk saabelrasling 

Kun én kjørbar bil

Men på tross av store ambisjoner og 86 millioner statlige støttekroner, endte prosjektet opp med kun én kjørbar elbil, skriver Ny Teknik.

Prosjektlederne tilskriver dette de økonomiske problemene i Saab og problemer med batteriteknologien.

Samtidig har prosjektet åpenbart framskaffet mye erfaring og kompetanse knyttet til elektrifisering av 9-3. Likevel er det altså ikke rom for disse partnerne videre. De nye eierne slår fast at det er japansk elbilteknologi som skal under Saab-skallet nå.1200006123.jpg

Også en ny modell

Men NEVS har ikke bare planer om modifisering av en bil som opprinnelig er designet for forbrenningsmotorer.

Selskapet skal også utvikle en helt ny og mindre elbil som skal bygges i Trollhättan.

Ifølge selskapet skal modellen etter hvert lanseres globalt, men i startfasen kun i Kina. Dette vurderes som det største og viktigste elbilmarkedet.1200006128.jpg

– Kinesere får bedre og bedre råd og kan kjøpe seg biler. Men oljetilgangen er ikke slik at alle kan skaffe seg bensinbiler. Kinesiske kunder ønsker seg premium-elbiler som vi kan tilby etter å ha kjøpt Saab Automobile, sier grunnlegger og hovedeier Kai Johan Jiang i National Modern Energy Holdings.

Les også: Fem år til med elbil-subsidier

Slik kan elbilen bli trådløs 

Trenger ingeniører

NEVS har ambisjoner om å bli en verdensledende elbilprodusent.

Neste skritt er å hyre inn flere erfarne ingeniører til Trollhättan-anlegget. Det er snakk om å ansette rundt 200 personer.

Disse skal umiddelbart gå i gang med produktutvikling i samarbeid med ingeniører i Japan og Kina.

– Dette er et framtidsrettet samarbeid. Her spleiser vi sammen svensk bildesign og produksjonskompetanse med japansk elbilteknologi og en sterk tilstedeværelse i Kina, sier styreleder Karl-Erling Trogen som tidligere var sjef for Volvo Lastvagnar.1200006129.jpg

Hemmelig pris

Det som er med på kjøpet til det kinesiske energiselskapet og det japanske investeringsselskapet er selve produksjonsanlegget (til sammen 486 434 kvadratmeter bygningsmasse), Saab Automobile Tools, testfasilitetene, Saab Automobile Powertrain og rettighetene til Saab 9-3/Phoenix-plattformen.

Det som ikke er med, er reservedelsselskapet Saab Automobile Parts og patentrettighetene til Saab 9-5/9-4x som General Motors eier.

Hvor mye NEVS betaler for konkursboet er foreløpig hemmelig.

Les også: Saab ute i kulden i Detroit

Her er Toyotas elektriske SUV

252 km/t med elbil på is

Tesla-SUV får falkevinger

Slik blir Toyotas nye plug-in