Elbilene får ikke kjøre i kollektivfeltene i Bjørvika, i et forsøk på å bedre fremkommeligheten for busser i området. Mellom 50 og 80 busser i timen kjører Dronning Eufemias gate. (Bilde: NTB scanpix)

DRONNING EUFEMIAS GATE

Elbilene er kastet ut av kollektivfeltene i Bjørvika

Siden åpningen av deler av Dronning Eufemias gate i Oslo den 12. mai, har det vært vanskelig for både biler og busser å komme seg rundt i sentrum.

I et forsøk på å bedre fremkommeligheten for busser i det kaotiske trafikkbildet har Statens vegvesen nå tatt midlertidige grep for å bedre trafikkflyten.

En rekke justeringer

– Trafikkbildet i Bjørvika er veldig komplekst. Vi ser nå at selv om vi hadde lagt nøye faseplaner for hvordan trafikken skulle legges i området etter hvert som de ulike delene av Dronning Eufemias gate skulle åpnes er det behov for ytterligere justeringer, sier prosjektleder Grete Tvedt i Statens vegvesen.

Området med aller mest trafikkork har så langt vært Operagaten. For å gi bedre flyt her, har Vegvesenet besluttet å stenge Havnegaten.

– Her kommer vi også til å bytte om på feltet som i dag er for persontrafikk og det som er for kollektivtrafikk for å få bedre trafikkflyt, forteller Tvedt.

Les også: Her er Vegvesenets advarsel til naboene i Bjørvika

Elbil ut av kollektivfeltet

Et av de mindre ventede grepene Vegvesenet har tatt, er å utestenge taxi og elbiler fra kollektivfeltene for at bussene skal få bedre plass.

– Det går mellom 50 og 80 busser i timen gjennom Dronning Eufemias gate. Alle sammen stopper på det samme stoppet. Det har så langt vært store bussforsinkelser og lange køer, for å prøve å minske forsinkelsene har vi nå stengt kollektivfeltet for både elbil og taxi, sier Tvedt.

Og legger til at det er alt for mange privatbiler i Bjørvika per dags dato.

– Vi vil oppfordre alle som ikke skal noe i Bjørvika å kjøre ned i Bjørvikatunnelen for å unngå unødvendig trengsel, sier hun.

Les også: Et synkende Bjørvika kan stoppe Oslos nye superstasjon

Ikke lenger gjennomfartsåre

Siden Dronning Eufemias gate har gått fra å være en gjennomfartsåre, til en paradegate, sier Tvedt at Vegvesenet var forberedt på dårligere trafikkflyt enn tidligere.

– Det er opplagt at det gir dårligere trafikkflyt. Men at flyten blir bedre enn den er nå, er vi sikre på, sier hun.

Siste del av paradegaten er ventet å åpne i høst.

– Det er først da vi vil kunne se hvordan flyten blir med den permanente løsningen, sier Tvedt.

Les også:

Bjørvika synker

Oslos nye praktgate hviler på 1100 pæler

Fornebubanen kan bety farvel til motorvei gjennom Oslo