MOTOR

EADS i desperat pengejakt

STOPP? Prototypen til Airbus-konsernets militære transportfly av typen A400M fotografert idet det tar av på sin første prøvetur i Sevilla i Spania 11. desember i fjor. Prosjektet er sterkt forsinket og sliter med enorme kostnadsoverskridelser. Airbus-eier EADS advarer nå om at utviklingsarbeidet kan bli innstilt, hvis deltakerne i prosjektet ikke legger flere penger på bordet.
STOPP? Prototypen til Airbus-konsernets militære transportfly av typen A400M fotografert idet det tar av på sin første prøvetur i Sevilla i Spania 11. desember i fjor. Prosjektet er sterkt forsinket og sliter med enorme kostnadsoverskridelser. Airbus-eier EADS advarer nå om at utviklingsarbeidet kan bli innstilt, hvis deltakerne i prosjektet ikke legger flere penger på bordet. Bilde: Reuters / Scanpix
11. feb. 2010 - 12:44

Den europeiske flyprodusenten EADS truer nok en gang med å stanse utviklingen av det militære transportflyet A400M. EADS-sjef Tom Enders sier arbeidet kan gå i stå, hvis det ikke får tilført mer penger innen mandag.

Les også:

Prestisjeprosjekt i fare

Grizzly tok endelig av

Propellkjempen klar for jomfrutur

Store overskridelser

Enders gjorde dette klart da han tidligere denne uken besøkte et av Airbus-fabrikkens anlegg ved Getafe nær Spanias hovedstad Madrid, skrev den spanske avisen Cinco Dias torsdag. EADS er hovedeieren bak produksjonsselskapet Airbus.

EADS-sjefen sa til fagforeningsfolk ved Getafe-fabrikken at det kan bli nødvendig å stanse utviklingsarbeidet hvis det ikke er mulig å dekke inn de store kostnadsoverskridelsene ved A400M-prosjektet. Flere europeiske politikere har signalisert at pengene vil komme.

Lover penger

Den franske tjenestemannen Laurent Collet-Billon lover fortsatte forhandlinger om Airbus-problemene.

– Vi vil fortsette å delta i prosjektet, selv om det koster mer enn ventet, fastslo Luxembourgs forsvarsminister Jean-Marie Halsdorf nylig.

A400M utvikles på oppdrag fra sju europeiske NATO-land, som til nå har bestilt til sammen 180 maskiner av typen. Prosjektet ligger mer enn tre år bak tidsskjema, men i desember i fjor kunne den første prøveturen endelig gjennomføres. (©NTB)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.