Tunnelarbeidene som Alpine Bau har drevet på fellesprosjektet ved Minnesund, har stoppet opp etter konkursen i selskapet (Bilde: Bjørn Olav Amundsen)

ALPINE BAU

E6 kan bli 3-4 måneder forsinket

Vegvesenet sier opp kontrakter med konkursrammede Alpine Bau.

Statens vegvesen har sagt opp alle sine tre kontrakter med den konkursrammede entreprenøren Alpine Bau. De frykter forsinkelser på opptil fire måneder.

Oppsigelsene kommer etter at veivesenet ikke har fått tilbakemelding fra bostyreren i Wien.

– Da vi ikke fikk svar innen fristen, som var tirsdag klokken 12.00, sa vi opp kontraktene. Vi må sikre oss at vi kommer i gang igjen med prosjektene raskest mulig, sier pressesjef Kjell Bjørn Vinje i Statens vegvesen.

Les også: Alpine Bau er slått konkurs

Forsinker E6

Blant kontraktene som nå er sagt opp, er byggingen av en firefelts E6 og dobbeltsporet jernbane på Dovrebanen mellom Minnesund og Kleverud/Labbdalen. Kontrakten på det såkalte Fellesprosjektet var på hele 1,3 milliarder kroner. Aldri før har veivesenet opplevd at en entreprenør på en utbyggingskontrakt av denne størrelsen går konkurs.

– Vi lyser nå ut kontrakten på nytt. I verste tilfelle vil vi kunne få forsinkelser på tre-fire måneder på dette prosjektet, sier Vinje.

Fellesprosjektet melder på sin nettside at de håper å få aktivitet på Alpines parsell innen to-tre uker, og at de håper på å få ny hovedentreprenør før jul.

– En langvarig  stans i arbeidet på Alpine sin parsell vil ha store økonomiske konsekvenser for Fellesprosjektet, melder prosjektleder Taale Stensbye i Fellesprosjektet E6-Dovrebanen på nettsiden deres.

Les også: Milliardkontrakt for E6 og Dovrebanen

Rammer brubygging

De andre prosjektene som nå er sagt opp, er Nesbrua på E6 ved Harran i Nord-Trøndelag og den nesten ferdigstilte Kåfjordbrua i Alta i Finnmark. Veivesenet ser nå på muligheten for selv å signere underleverandørene til Alpine Bau for å få ferdigstilt Kåfjordbrua.

På Nesbru-prosjektet samarbeidet den østerrikske entreprenørgiganten med et tysk selskap, som veivesenet nå er i forhandlinger med. Her ser de på muligheten for at tyskerne fullfører prosjektet alene.

Les også:

Her har de brukt over 20 år på 9 kilometer tunnel

Slik kan de elektriske bussene kjøre 24/7

Oslo har blant de verste ettermiddagsrushene i Europa