FELLES: Her, langs Mjøsas østside, starter snart anleggsarbeidene for nye E6 og dobbeltsporet jernbane mellom Strandlykkja og Brøhaug. (Bilde: Statens Vegvesen)

Dobbeltspor og firefelts motorvei langs Mjøsa:

Milliardkontrakt for E6 og Dovrebanen

Nå blir det både ny jernbanelinje og E6 langs Mjøsa.

Fellesprosjektet E6 - Dovrebanen har skrevet kontrakt med Veidekke Entreprenør og Hochtief Solutions om bygging av vei og jernbane mellom Brøhaug og Strandlykkja langs Mjøsa.

Oppdraget er verdt 1 568 milliarder kroner, eksklusive moms.

Les også: Fire vil bygge langs Mjøsa

Tre delstrekninger

Det skal bygges 21,5 km firefelts motorvei og 16,8 km dobbeltsporet jernbane. Dette er delt opp i tre delstrekninger.

Kontrakten på den midtre delstrekningen er nå gitt til Veidekke og Hochtief i arbeidsfellesskap. Fordelingen mellom de to er 60 prosent til Veidekke og 40 prosent til Hochtief.

Oppdraget består blant annet av 5,6 km firefelts E6, inkludert Morskogstunnelen på 2,3 km.

Så blir det 6,8 km dobbeltsporet jernbane, inkludert Ulvintunnelen på 3,9 km og Morstuatunnelen på 200 m.

Som en siste bit kommer seks kilometer gang- og sykkelveg, kalt Mjøstråkk.

Les også: Ingen kvalitetssikring av Dovrebanen

Anleggsstart i april

For å sørge for en helhetlig planlegging og utbygging av veg og bane langs Mjøsa, har Statens vegvesen og Jernbaneverket dannet Fellesprosjektet E6-Dovrebanen.

Arbeidene starter i april måned.

Den nye veien skal stå klar til bruk i oktober 2014 og ny dobbeltsporet jernbane høsten 2015.

Les også: Ny E6 ferdig om tre år

Verdens største

Hochtief er et av verdens største entreprenørkonsern med 70 000 ansatte. Konsernet har hovedsete i Essen i Tyskland.

De øvrige godkjente tilbudene kom fra AF-gruppen med en pris på 2,2 milliarder kroner og NCC i samarbeid med Alpine JV med en pris på 1,8 milliarder kroner.

Skanska leverte et tilbud som ble avvist.

Les også: Intercity-utbygging er mulig på ti år