Dette skal bygges
– Ca. 5,6 kilometer firefelts E6. Inkludert i dette er Morskogstunnelen på 2,3 kilometer.
– Ca. 6,8 kilometer dobbeltsporet jernbane. Her er Ulvintunnelen på 3,9 kilometer og Morstuatunnelen på 200 meter inkludert.
– 6 kilometer gang og sykkelvei kalt Mjøstråkk
– Lokalvei til Brøhauggrenda.
– Diverse avbøtende tiltak. Blant de avbøtende tiltakene er tilbakeføring av E6 til terreng etter at dagens E6 over Morskogen er lagt i ny tunnel.
Fellesprosjektet E6-Dovrebanen mottok fire tilbud på bygging av vei og jernbane mellom Brøhaug og Strandlykkja i Eidsvoll og Stange.
Det blir anleggsstart i april.
Biligst
Hochtief Solutions i samarbeid med Veidekke vil bygge for drøye 1,57 milliarder og er dermed billigst. Som nummer to kommer NCC i samarbeid med Alipne JV som tilbyr jobben for snaue 1,84 milliarder.
Dyrest
Dyrest er AF Gruppen som vil ha drøyt 2.2 milliarder kroner for å bygge ut strekningen.
Det fjerde tilbudet ble avvist på grunn av ikke spesifiserte forhold ved tilbudet, melder Statens Vegvesen.
– Vi er spesielt godt fornøyd med at et så stort prosjekt har flere seriøse tilbydere og at vi kan konstatere at entreprenørene har lagt svært mye arbeid i å beskrive hvordan oppdraget skal gjennomføres, sier Taale Stensbye, prosjektleder for Fellesprosjektet E6-Dovrebanen.
Samhandling
Nå skal tilbudene behandles av prosjektet og en intern anskaffelsesnemnd for Fellesprosjektet E6-Dovrebanen før kontrakt kan inngås.


Deretter skal entreprenøren og Fellesprosjektet gjennom en fire ukers samhandlingsprosess før byggearbeidene tar til i løpet av april måned.
– De gode forberedelsene entreprenørene ser ut til å ha gjort er et godt utgangspunkt i samhandlingsprosessen, fortsetter Stensbye.
Les også: Ingen kvalitetssikring av Dovrebanen







