Kvalitetssikringsprosessen ble aldri fullført fordi man hadde kommet så langt i planleggingsprosessen at valget sto mellom å utsette eller å komme i gang, er departementets unnskyldning. (Bilde: Statens vegvesen)

Ingen kvalitetssikring av Dovrebanen

Selv om sluttsummen er ukjent, vil E6 og det nye dobbeltsporet for Dovrebanen mellom Eidsvold og Hamar komme på flere titalls milliarder kroner, skriver Dagens Næringsliv.

Alle offentlige prosjekter som overstiger 750 millioner kroner, er pålagt å gjennomgå en ekstern evaluering for å få en uavhengig analyse av prosjektet. Likevel stanset samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) prosessen med Ekstern kvalitetssikring bare seks dager etter at hun tok over ministerposten høsten 2009.

Les også: Vegvesenet pluss Jernbaneverket er sant

Rasering

– Vi hadde mange møter og prosessen var godt i gang. Men plutselig stoppet arbeidet opp. Vi ble veldig overrasket, og vi har heller ikke fått noen forklaring, sier fagleder Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet.

Årsaken til at kvalitetssikringsprosessen aldri ble fullført, er at man hadde kommet så langt i planleggingsprosessen at valget sto mellom å utsette eller å komme i gang, sier statssekretær Lars Erik Bartnes (Sp) til avisa.

Konsekvensen av jernbanebyggingen blir blant annet at store deler av strandsonen langs Mjøsa og Vorma lenger sør, blir rasert. Banen blir dessuten en lavhastighetstrasé der godstog ikke kan bruke deler av linjen.

Dette avviser imidlertid Jernbaneverket:

– Det dobbeltsporet som nå bygges langs Mjøsa bygges ved siden av den gamle banen og kan selvfølgelig brukes av godstog. Strekningen bygges for en maksimalhastighet for 200 kilometer i timen. Det er hele poenget med den nye strekningen, sier Thor Erik Skarpen, informasjonssjef i Jernbaneverkets avdeling for plan og utvikling til NTB.

Les også: – Skuffende valg for E6 og Dovrebanen

Alternativ trasé

En alternativ trasé til det som blir beskrevet som norgeshistoriens største enkeltinngrep i strandsonen, ble aldri utredet. Selv om selskapet Deutsche Bahn mener en alternativ trasé i øst både ville vært billigere og tatt kortere tid å bygge, mener Bartnes at det motsatte er tilfellet.

– Jeg føler meg trygg på at den traseen vi nå skal gå for er den beste, og at det er godt nok utredet, sier han.

Kostnadsrapporten om Deutsche Bahn-prosjektet er unntatt offentlighet.

SVs Hallgeir Langeland sier til avisa at Jernbaneverket bevisst har forledet politikerne til å tro at deres trasévalg er det beste, uten at det er blitt dokumentert.

Jernbaneverket opplyser at konsekvensen av den nye strekningen er at strandsonen langs Mjøsa blir mer tilgjengelig enn i dag.

– Deler av strekningen som i dag ligger langs stranden blir bygget inn i tunneler. Dermed blir arealer frigjort og det blir mer strandsone enn før, sier Thor Erik Skarpen.

Les også:

Kleppa: En kvart milliard ekstra til rasreparasjoner

– Jeg må passe på at Norge går bra

Hver fjerde meter jernbane for dårlig