Mer enn hver fjerde meter av norsk jernbane oppfyller ikke kvalitetskravene til Jernbaneverket. Og andelen øker. (Bilde: colourbox.com)

Hver fjerde meter jernbane for dårlig

Tall Jernbaneverket har sammenstilt for Bergens Tidende, viser at stadig flere meter av landets jernbaneskinner ikke tilfredsstiller kravene.

Tidligere har den største andelen vært 23 prosent, men i målingene for våren 2010 er den oppe i 27 prosent.

Normal bruk

Tallene er for toglinjene som regnes som i normal bruk. Hele jernbanenettet har hver vår og høst siden 2003 blitt målt for feil på sidelengder, høydeforskjeller og andre ujevnheter.

For dårlige linjer kan føre til flere sikkerhetskritiske feil og avsporinger.

Kuldetrøbbel

Nedgangen i år kommer på tross av store ekstrabevilgninger for 2009. Vedlikeholdsdirektør Odd Erik Berg i Jernbaneverket mener vårens dårlige måling skyldes kulda i vinter.

– Etter en slik vinter, blir det et urolig spor. Frost gir tele, og den skaper bevegelser, sier Berg.

Østlandet kommer dårligst ut, med 32 prosent av jernbanenettet under kvalitetskravene. Bane nord ligger på 30 prosent. Men regjeringens tiltakspakke på 750 millioner kroner i fjor har hjulpet linjene Sør- og Vestlandet. Her er nå bare 15 av 100 meter underkjent.

– Tiltakspakken ga oss mulighet til å gjøre andre ting enn bare brannslukking. De prioriterte strekningene har vært særlig Bergensbanen og Dovrebanen, sier Berg til BT.

Regjeringen har økt vedlikeholdsmidlene med 700 millioner kroner til 1,9 milliarder kroner i revidert Nasjonal transportplan. Jernbaneverkets langsiktige mål er at bare 5 prosent av jernbanen i Norge til enhver tid skal trenge vedlikehold.

– Lysere framtid

Etterslepet på de norske jernbanen ble et omdiskutert tema da kulda medførte store forsinkelser i vinter, og Norge ligger i internasjonal sammenheng etter på vedlikehold og investering.

Samferdselsdepartementet påpeker at Norge har en utfordrende topografi å bygge i, men innrømmer at også satsingen har vært for dårlig.

– Det har vært for få bevilgninger over mange ulike regjeringer. Men framtiden er lysere. Vi er sju måneder inne i den nasjonale transportplanen. I den ligger det et betydelig løft på infrastruktur, sier politisk rådgiver Sigrid Brattabø Handegaard på vegne av en ferierende samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).