BYGG

– Skuffende valg for E6 og Dovrebanen

Leder i Norges Naturvernforbund, Lars Haltbrekken.
Leder i Norges Naturvernforbund, Lars Haltbrekken. Bilde: Mona Strande
Mona StrandeMona StrandeJournalist
25. feb. 2009 - 11:46

Miljøverndepartementet har brukt nesten et og et halvt år på å bestemme seg for hvilken trasé nye E6 og Dovrebanen skal følge på de 24 kilometerne fra Minnesund i Eidsvoll kommune, til Skaberud i Stange kommune.

Når de nå endelig har tatt avgjørelsen, er leder Lars Haltbrekken i Norges Naturvernforbund skuffet.

Les også: E6 og tog skal gå i tunnel

– Motivert av penger

– Slaget om E6 var tapt på forhånd, siden veibyggingen allerede har startet i begge ender. Men nå velger de i tillegg å gå for en løsning for jernbanen som vil redusere mulighetene for å noen gang få høyhastighetstog mellom Oslo og Trondheim. Slik de har gjort det nå vil en høyhastighetsbane bli mye dyrere enn det ville ha blitt hvis de nå hadde valgt å bygge en bane for framtiden, sier Haltbrekken.

Han mener regjeringens løsning vil gi store inngrep i strandsonen langs Mjøsa. Samtidig vil traseen krysse fuglefredningsområdet i Vorma.

– Det er tydelig at motivasjonen er penger. De har satt økonomiske hensyn langt foran hensynet til miljøet, sier han.

Les også: – Miljøverndepartementet trenerer E6-utbygging

Må lære av feil

Haltbrekken forventer at videre jernbaneplanlegging vil lære av feilene han mener er gjort i denne saken, og at det må kunne planlegges uavhengig av dagens trasé.

Når det gjelder E6 håper han Minnesund – Skaberud blir den siste delparsellen med firefelt motorvei i denne delen av landet.

– Vi har fortsatt håp for strekningen lenger nord, hvor utbyggingen ennå ikke har startet. Der må veien utbedres til å bli en to- og delvis trefelts vei med midtrekkverk. Det er bra for både natur, klima og sikkerhet, sier Haltbrekken.

Les også: E6 langs Mjøsa: 24 kilometer hodebry

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.