Remi Eriksen er utpekt til Henrik O. Madsen som konsernsjef i DNV GL. Foto: Tore Stensvold.
Henrik O. Madsen overlater stafettpinnen til Remi Eriksen som konsernsjef i DNV GL. Foto: Tore Stensvold. (Bilde: Peder Qvale)
Ansatterepresentantene Angela Miller (Tekna) og Nina Iversen (leder av Global Employee Forum, som representerer alle ansatte), er strålende fornøyde med Remi Eriksen som ny konsernsjef. (Bilde: Tore Stensvold)

DNV GL-sjef Madsen går av: Remi Eriksen tar trolig over

Dansken Henrik O. Madsen går av etter ni år som konsernsjef i Det Norske Veritas. Hans kronprins, Remi Eriksen, er utpekt til ny konsernsjef.

DNV GL GROUP

12. september 2013 ble DNV og GL fusjoner­t til ett selskap.

Ansatte: 16.000.

Omsetning: 2500 millioner euro 
(cirka NOK 20 milliarder).

  • Selveid stiftelse – alt overskudd pløyes tilbake i bedriften. Fem prosent av omsetning brukes på FoU (ca. en milliard kroner, derav 200 mill. på framtids­scenarier/teknologi).
  • Verdens største skips- og offshore­klassifiseringsselskap.
  • Anerkjent rådgiver innen maritim teknologi
  • Verdensledende uavhengig rådgiver inne risikohåndtering, teknisk rådgivning og verifikasjon for oppstrøms olje- og gassindustri.
  • Verdensledende på testing, sertifisering­ og rådgivning til selskaper innen elektrisitets­produksjon og -forsyning.
  • Verdensledende tilbyder av programvare for risikostyring og forbedring innen energi, prosess og maritim industri

HENRIK OVERGAARD MADSEN

Utdannelse:

  • Doktorgrad i "civil and structural engineering" fra Teknisk universitet i Danmark. Der har han også vært professor i stukturell mekanikk.

Karriere i DNV:

  • 1982: FoU-avdeling, sikkerhet i konstruksjoner
  • 1990: Regionsjef i Danmark
  • 1993-97: Regionsjef Japan, Kobe
  • 1997: Maritime - business area manager
  • 1998: Sjef for nordiske land
  • 2000: Olje, gass, prosess -sjef
  • 2002. COO Sertifisering
  • 2006: Konsernsjef

DNV GL hasteinnkalte til pressekonferanse torsdag for å annonsere skifte av konsernsjef.

Visekonsernsjef Remi Eriksen overtar som konsernsjef, annonserte selskapet i dag. Det har ligget i kortene at Madsen har sett for seg at Eriksen skulle overta stafettpinnen.

DNV følger dermed tradisjonen og finner toppsjefen internt.

– Han er den perfekte leder. Vi har lett internt og eksternt, men er overbevist om at Eriksen kan ta DNV GL videre i tøffe tider for maritim og olje og gass. Han viderefører DNV GLs verdier, sier styreleder Leif-Arne Langøy.

Les også: Kystverket trenger hjelp til Stad skipstunnel

Internt opprykk

Remi Eriksen har også lang fartstid i DNV. Han begynte i DNV i 1993 og har arbeidet mye internasjonalt de siste årene, før han i 2012 ble hentet fra DNVs Asia-kontor i Singapore for å lede det som da ble kalt DNV Maritime and Oil & Gas.

Etter fusjonen med GL, ble Maritime flyttet til Hamburg og Remi Eriksen ble igjen på Høvik for å lose fusjonen og integrasjonen i havn som Madsens nestkommanderende.

Voldsom vekst

Det norske Veritas har hatt en formidabel utvikling siden den joviale dansken Henrik O. Madsen ble konsernsjef i 2006.

Selv trekker han fram kjøpet av nederlandske Kema, som er ledende på energi og fornybar, i 2012 og - kronen på verket - fusjonen med tyske Germanische Lloyd i 2013. DNV GL ble dermed verden største klasseselskap.

DNV feiret i fjor 150 år. Madsen kom til DNV i 1982, etter eget utsagn fordi det norske klimaet fristet.  Det minnet ham om Grønland.

Madsen er brennende opptatt av forskning og vært en garantist for at FoU skjermes i dårlige tider.

– Vi skal fortsatt bruke 5 prosent av omsetningen på foskning, utvikling og innovasjon, lover Eriksen.

Les også: Nå lader batterifergen mer enn hun trenger

Glade ansatte

De ansattes representanter, Angela Miller fra Tekna og Nina Iversen, er veldig fornøyde med at Remi Eriksen ble ny konsernsjef. 

De er heller ikke skuffet over at det ikke ble en kvinne.

– Det viktigste er å få en leder med teknisk bakgrunn og forståelse og som ikke minst er flink til å håndtere mennesker. DNV GL er en kompetansebedrift. Da er mennesker det viktigste, sier Nina Iversen.

NTH-ingeniør

Angela Miller er glad for at sjefen har ingeniørutdannelse. Han gikk ut fra elektro- og datalinjen på NTH i 1992.

– Du må ha dyp teknisk forståelse og kunne inngi tillit når du er ute og snakker med kunder eller ute i samfunnetr, sier Miller.

Iversen og Miller setter også pris på at det ble en norsk leder som kjenner den nordiske modellen med samarbeid, flat organisasjon og moderat lønn.

Styreleder Leif-Arne Langøy sier at syret har lett etter Madsens etterfølger siden oktober i fjor.

Henrik O. Madsen går av med pensjon 1. august i år.

Søkte kvinnekandidater

Langøy sier at de siden oktober i fjor har vurdert en rekke kandidater, både nasjonalt, internasjonalt og i og utenfor DNV GL.

Han mener det ikke er gitt at konsernsjefen skal rekrutteres internt, selv om det er en fordel å ha en sjef som allerede kjenner kulturen og deler verdiene.

– Vi hadde spesiell fokus på å søke etter kvinnelige kandidater. Men alt i alt mener vi at Remi Eriksen i dagens situasjon er den perfekte kandidaten. Han har god kunnskap om de markedene som nå opplever vanskelige tider, maritim og olje og gass, han har bred internasjonal erfaring og vist at han er god på å lede mennesker, sier Langøy.

Les også: Dette er ingeniørstudentenes drømmearbeidsgivere