Illustrasjonsfoto. (Bilde: colourbox.com)

Disse skal utrede hurtigtog

Tom R. Stillesby er utnevnt som ekstern prosjektleder for Jernbaneverkets høyhastighetsutredning.

– Vi skal, innen tidsfristen, leverer en utredning så solid og gjennomarbeidet at det på grunnlag av den fattes kloke og riktige beslutninger for norsk jernbane i fremtiden, sier prosjektleder Tom R. Stillesby i en pressemelding.

Tidsfristen er 1. februar 2012.

Mesta og Aker

Stillesby eier rådgivingsselskapet Danisman og partner i Strategy House. Han er tidligere seniorrådgiver i Mesta, og har hatt topplederstillinger i ABB Offshore Systems / Vetco Aibel og Aker Engineering.

Stillesby eier rådgivingsselskapet Danisman og partner i Strategy House. Han er tidligere seniorrådgiver i Mesta, og har hatt topplederstillinger i ABB Offshore Systems / Vetco Aibel og Aker Engineering. Jernbanedirektøren og Stillesby. FOTO: Jernbaneverket

Av utdanning har han en sivilingeniørgrad fra University of Newcastle upon Tyne, en bedriftsøkonomigrad fra BI og en MBA fra IMD i Lausanne.

Om Stillesby skriver Jernbaneverket at han har "bred nasjonal og internasjonal erfaring innen prosjektledelse, forretningsutvikling og organisering".

Se biografier til alle i utredningsgruppen og ekspertpanelet her.

Internasjonale anbud

Styringsgruppen for prosjektet skal ledes av Jernbaneverkets plan- og utviklingsdirektør, Anita Skauge.

Utredningen vil bestå av flere delprosjekter som vil bli utlyst som internasjonale anbudskonkurranser. Det vil også bli gjennomført seminarer og høringer for å sikre en åpen prosess.

Jernbanedirektøren har store forhåpninger til utredningsarbeidet:

– Konklusjonene vil danne et viktig grunnlag for debatten om jernbanens fremtid i Norge. Prosjektet må jobbe raskt, men jeg er helt trygg på at en så kompetent gruppe vil gå inn i problematikken både med den tyngde og fart som kreves, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger i en pressemelding.

Nye mot gamle spor

Utredningsarbeidet skal omfatte følgende handlingsalternativer:

  • En videreføring av dagens jernbanepolitikk.
  • En mer offensiv videreutvikling av eksisterende jernbanenett
  • Høyhastighetskonsepter som delvis bygger på eksisterende nett
  • Hovedsakelig separate høyhastighetslinjer

Gruppen skal også vurdere enkeltspor opp mot dobbeltspor, langdistansetrafikk mot mer blandet trafikk - og om ny infrastruktur skal erstatte eller komme i tillegg til eksisterende jernbanenett.

Budsjettrammen for utredningsarbeidet er 50 millioner kroner.

Korridorene

Disse strekningene skal utredes som mulige høyhastighetskorridorer:

  • Oslo - Bergen
  • Oslo - Kristiansand - Stavanger
  • Oslo - Trondheim
  • Oslo - Gøteborg
  • Oslo - Stockholm
  • Bergen - Haugesund/Stavanger i kombinasjon med Oslo - Bergen og Oslo - Kristiansand - Stavanger