De nye varmeresistente neodymiummagnetene utviklet av Daido Steel. (Foto: Honda)

MOTORTEKNOLOGI

Disse skal gjøre Honda mindre avhengig av Kina

Hondas nye hybridmotor unngår bruk av sjeldne jordarter fra Kina.

Honda har utviklet en elektromotor til bruk i hybridbiler, som ikke krever bruk av tunge sjeldne jordarter.

Det gjør at produsenten i mindre grad er avhengig av å handle råvarer fra Kina.

Helt spesifikt er det utviklet en neodymiummagnet som er helt fri for tunge sjeldne jordmetaller, men som fremdeles er kraftig nok til å brukes i en elektromotor som kan drive en bil. 

Teknologien er utviklet i samarbeid med japanske Daido Steel, og tas først i bruk i Honda Freed som kommer i salg i høst.

Sjeldne jordarter som dysprosium og terbium tilsettes typisk neodymiummagneter som skal tåle høye temperaturer.

Ny metode gir varmemotstand

Ved å bruke en metode kalt varm deformasjon har Daido Steel utviklet en metode for å unngå dette.

Enkelt sagt gir den ordnede krystallstrukturer i magneten, som gir den bedre motstandsdyktighet mot høye temperaturer.

Sjeldne jordarter

Sjeldne jordarter er en betegnelse som brukes om 17 grunnstoffer. Betegnelsen brukes også om mineralene grunnstoffene danner. 

Til tross for navnet er ikke disse grunnstoffene sjeldne i jordskorpen. Det er imidlertid sjeldent man finner høye konsentrasjoner som gjør utvinning lønnsomt. 

De 17 elementene er scandium, yttrium, lantan, cerium, praseodynium, neodymium, promethium, samarium, europium, gadolinium, terbium, dysprosium, holmium, erbium, thulium, ytterbium og lutetium.

Honda og Daido Steel har utviklet dette videre, slik at magnetene kan brukes som peramanente magneter i elektromotorer.

Resultatet er verdens første neodymiummagnet til bilmotorer som ikke inneholder noen sjeldne jordmetaller for øvrig, samtidig som den tåler varme og har høy magnetisk ytelse, skriver Honda i en pressemelding.

Honda utformet deretter en motor tilpasset denne magneten. Den gir ifølge Honda samme dreiemoment, ytelse og varmemotstand som en motor laget med konvensjonelle magneter. 

Dermed kan Honda gjøre seg mindre avhengig av tilgang på sjeldne jordarter, som i hovedsak produseres i Kina. 

Ønsker mindre kinesisk avhengighet

Rotoren til Hondas nye elektromotor.
Rotoren til Hondas nye elektromotor. Foto: Honda

Også andre kunder kan benytte seg av teknologien. Teknologien gjør at Daido Steel kan gå inn i markedet for permanente magneter til elektromotorer, og i august starter de masseproduksjonen. 

Det er en ønsket utvikling for japansk bilindustri, som ønsker å gjøre seg mindre avhengig av råmaterialer fra Kina. De står for 80 prosent av produksjonen av de 17 sjeldne jordartene. 

Tilgangen varierer, og dermed også prisene. I 2011 var kiloprisen for dysprosiumoksid i snitt  11 861 kroner, etter at kinesiske myndigheter la restriksjoner på eksporten i 2010. I fjor var den cirka 1950 kroner. Ifølge United States Geological Survey (USGS) er den viktigste grunnen til fallende priser illegal produksjon i Kina (PDF).

Kina har endret skattleggingen fra eksport til salgsverdi, og har satt inn tiltak for å hindre illegal utvinning. Det har imidlertid ikke fungert, og hvilken eksportpolitikk kinesiske myndigheter vil legge opp til i fremtiden er uklart.

Dette skaper en del usikkerhet, som gjør at blant annet japanske bilindustri ønsker å gjøre seg mindre avhengig av råvarer fra Kina. 

Flere utvikler lignende magneter

Dette har ført til at også Yasukawa Electric Corp., Mitsubishi Electric Corp. og Nidec Corp. har utviklet motorer som ikke benytter sjeldne jordarter, skriver Bloomberg.

Daido Steels magnet er imidlertid den første som har god motstandsdyktighet mot høye temperaturer.  

Neodymium er dog en sjelden jordart i seg selv, men prisen er lav – rundt 340 kroner per kg i 2015. Neodymiummagneter lages av en legering av neodymium, jern og bor. 

Kommentarer (10)

Kommentarer (10)