SAMFERDSEL

Disse er kvalifisert til å bygge Norges største samferdselsprosjekt

Kontrakten omfatter byggingen av nye Ski stasjon og tilknyttede fasiliteter i området rundt stasjonen. I tillegg vil byggingen av Follobanen og omlegging av Østfoldbanen, medregnet byggingen av jernbaneteknikk, mellom Ski og Langhus inngå i kontrakten.
Kontrakten omfatter byggingen av nye Ski stasjon og tilknyttede fasiliteter i området rundt stasjonen. I tillegg vil byggingen av Follobanen og omlegging av Østfoldbanen, medregnet byggingen av jernbaneteknikk, mellom Ski og Langhus inngå i kontrakten. Bilde: Jernbaneverket
13. juni 2014 - 11:20
Vis mer

Med langt flere interessenter enn de etterspurte kunne Jernbaneverket velge og vrake under prekvalifiseringen til de to siste totalentreprisene på Follobaneutbyggingen.

Selskaper fra hele Europa deltok i prekvalifisering til det som blir Norges største samferdselsprosjekt i nyere tid.

Stor interesse

Det er i alt fire store totalkontrakter i Follobaneprosjektet.

I tillegg til to tunnelkontrakter, omfatter en av kontraktene innføring av den nye banen til Oslo S og en kontrakt gjelder strekningen Langhus-Ski, inkludert bygging av kollektivknutepunktet nye Ski stasjon.

Det er kontraktene til Oslo S og Ski stasjon det nå har vært prekvalifisering til.

– Responsen på kontraktene har vært svært god. Interessentene var mange, og alle tilfredsstilte våre minimumskrav, så vi har vært i en luksussituasjon, sier anskaffelsesleder i Follobaneutbyggingen, Jan Vormeland.

Les også: Dette er Norges ti største samferdselsprosjekter

Erfaring med kvikkleire

Allerede før prekvalifiseringen hadde Jernbaneverket gjort det klart at de ikke ønsket mer enn fem til seks prekvalifiserte til hver kontrakt.

– Interessen for kontrakten på Oslo S var helt klart størst. Da vi valgte ut her tok vi spesielt hensyn til erfaringene selskapene har med å jobbe på vanskelig grunn, sier Vormeland, og viser til dårlige grunnforhold i området rundt Oslo sentralstasjon.

– At selskapene har erfaring med arbeid i kvikkleire er helt klart viktig om de skal få denne kontrakten, sier han.

Les også: Et synkende Bjørvika kan stoppe Oslos nye superstasjon

Kontrakten som gjelder innføringen av nye spor til Oslo omfatter bygging av Follobanen på strekningen fra Oslo S, gjennom/under en del av kulturvernområdet Middelalderparken og til tunnelinnslaget i Ekebergåsen. Kontrakten omfatter også omlegging og ombygging av spor til Østfoldbanen fra Oslo S til Sjursøya.
Kontrakten som gjelder innføringen av nye spor til Oslo omfatter bygging av Follobanen på strekningen fra Oslo S, gjennom/under en del av kulturvernområdet Middelalderparken og til tunnelinnslaget i Ekebergåsen. Kontrakten omfatter også omlegging og ombygging av spor til Østfoldbanen fra Oslo S til Sjursøya.

De prekvalifiserte

Seks parter/selskaper er prekvalifisert for totalkontrakt Oslo S:

  • AF Gruppen Norge AS, Norge
  • Bilfinger Construction GmbH, Tyskland
  • Salini Impregilo, Italia
  • Et arbeidsfellesskap (Joint Venture) mellom selskapene Skanska Norge AS og Ed. Züblin AG, Norge /Tyskland
  • Società Italiana per Condotte d'Acqua S.p.A, Italia
  • Veidekke Entreprenør AS, Norge
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Fem selskaper er prekvalifisert for totalkontrakt Ski:

  • AF Gruppen Norge AS, Norge
  • Obrascón Huarte Lain, Spania
  • Skanska Norge AS, Norge
  • Società Italiana per Condotte d'Acqua S.p.A, Italia
  • Veidekke Entreprenør AS, Norge

Les også:

Denne eldgamle tunnelmetoden skal hindre katastrofe på Follobanen  

Tysk ekspert mener kollektivtilbudet i Oslo er for godt

Norge har 3 av de 5 mest kø-plagede byene i Norden  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.