Kontrakten omfatter byggingen av nye Ski stasjon og tilknyttede fasiliteter i området rundt stasjonen. I tillegg vil byggingen av Follobanen og omlegging av Østfoldbanen, medregnet byggingen av jernbaneteknikk, mellom Ski og Langhus inngå i kontrakten. (Bilde: Jernbaneverket)

FOLLOBANEN

Disse er kvalifisert til å bygge Norges største samferdselsprosjekt

OM FOLLOBANEPROSJEKTET

  • Norges største samferdselsprosjekt i nyere tid
  • 22 km nytt dobbeltspor fra Oslo S til kollektivknutepunktet Ski
  • Prosjektet omfatter bygging av nye Ski stasjon, omfattende arbeid på Oslo S, nødvendig omlegging av spor til Østfoldbanen inn mot Oslo S og mellom tunnelen og nye Ski stasjon
  • Omfatter totalt 65 km nye jernbanespor
  • Får Nordens hittil lengste jernbanetunnel (20 km)
  • Første norske, lange jernbanetunnel med to atskilte tunnelløp
  • Skal bygges/drives med fire tunnelboremaskiner (TBM) som hovedmetode
  • Deler av tunnelarbeidene skal utføres ved konvensjonell sprengning
  • Designes for hastighet opptil 250 km/t
  • Tilrettelegger for halvert reisetiden Oslo-Ski (fra 22 til 11 min.)
  • Gir økt kapasitet til og fra Oslo S
  • Forberedende arbeider startet i 2013 og fortsetter i 2014
  • Prekvalifisering for prosjektets fire, store totalentrepriser (EPC) startet i 2013
  • Kontraktstildeling starter etter planen fra nyttår 2014/1. kvartal 2015
  • Hovedarbeider utføres fra 2015 til 2021
  • Follobanen skal stå ferdig i 2021
  • Blir innerste del av InterCity-utbyggingen sørøstover fra Oslo

Med langt flere interessenter enn de etterspurte kunne Jernbaneverket velge og vrake under prekvalifiseringen til de to siste totalentreprisene på Follobaneutbyggingen.

Selskaper fra hele Europa deltok i prekvalifisering til det som blir Norges største samferdselsprosjekt i nyere tid.

Stor interesse

Det er i alt fire store totalkontrakter i Follobaneprosjektet.

I tillegg til to tunnelkontrakter, omfatter en av kontraktene innføring av den nye banen til Oslo S og en kontrakt gjelder strekningen Langhus-Ski, inkludert bygging av kollektivknutepunktet nye Ski stasjon.

Det er kontraktene til Oslo S og Ski stasjon det nå har vært prekvalifisering til.

– Responsen på kontraktene har vært svært god. Interessentene var mange, og alle tilfredsstilte våre minimumskrav, så vi har vært i en luksussituasjon, sier anskaffelsesleder i Follobaneutbyggingen, Jan Vormeland.

Les også: Dette er Norges ti største samferdselsprosjekter

Erfaring med kvikkleire

Allerede før prekvalifiseringen hadde Jernbaneverket gjort det klart at de ikke ønsket mer enn fem til seks prekvalifiserte til hver kontrakt.

– Interessen for kontrakten på Oslo S var helt klart størst. Da vi valgte ut her tok vi spesielt hensyn til erfaringene selskapene har med å jobbe på vanskelig grunn, sier Vormeland, og viser til dårlige grunnforhold i området rundt Oslo sentralstasjon.

– At selskapene har erfaring med arbeid i kvikkleire er helt klart viktig om de skal få denne kontrakten, sier han.

Les også: Et synkende Bjørvika kan stoppe Oslos nye superstasjon

Kontrakten som gjelder innføringen av nye spor til Oslo omfatter bygging av Follobanen på strekningen fra Oslo S, gjennom/under en del av kulturvernområdet Middelalderparken og til tunnelinnslaget i Ekebergåsen. Kontrakten omfatter også omlegging og ombygging av spor til Østfoldbanen fra Oslo S til Sjursøya. Jernbaneverket

De prekvalifiserte

Seks parter/selskaper er prekvalifisert for totalkontrakt Oslo S:

  • AF Gruppen Norge AS, Norge
  • Bilfinger Construction GmbH, Tyskland
  • Salini Impregilo, Italia
  • Et arbeidsfellesskap (Joint Venture) mellom selskapene Skanska Norge AS og Ed. Züblin AG, Norge /Tyskland
  • Società Italiana per Condotte d'Acqua S.p.A, Italia
  • Veidekke Entreprenør AS, Norge

Fem selskaper er prekvalifisert for totalkontrakt Ski:

  • AF Gruppen Norge AS, Norge
  • Obrascón Huarte Lain, Spania
  • Skanska Norge AS, Norge
  • Società Italiana per Condotte d'Acqua S.p.A, Italia
  • Veidekke Entreprenør AS, Norge

Les også:

Denne eldgamle tunnelmetoden skal hindre katastrofe på Follobanen  

Tysk ekspert mener kollektivtilbudet i Oslo er for godt

Norge har 3 av de 5 mest kø-plagede byene i Norden