Mobilen regjererer fortsatt på topp, men faller noe. Aktivitetstrackere er en kategori i stor vekst. (Foto: Kjersti Magnussen)

OMSETNING AV FORBRUKERELEKTRONIKK 2014

Disse elektroniske produktene kjøper vi nå

Og disse lar vi stå igjen i butikken.

For første gang bikker omsetningen av forbrukerelektronikk 30 milliarder kroner, ifølge Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Riktignok inkluderer dette tallet nye produktgrupper som hodetelefoner og såkalte wearables som resulterte i en salgsoppgang på 1,9 prosent. Når de holdes utenfor var det en liten nedgang.

– Det er fint for bransjen at det fylles på med nye produktkategorier som holder omsetningen oppe. Vi ser at det er et betydelig prispress i bransjen. Noen kategorier synker i antall solgte enheter, men vi ser også at nordmenn i stor grad kompenserer ved å kjøpe dyrere produkter. Vi liker toppmodeller her til lands, sier kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo.

Les også: Canon presenterer fem nye systemkameraer på én gang

Atter en TV-boom

Etter en all-time-high på 598.000 solgte TV-er i 2009, når alle skulle ha flatskjerm, har antallet sunket år for år.

I forfjor var det salget sunket til 415.000. I fjor vendte salgskurven igjen oppover og havnet på 430.000 enheter.

Det er tydelig at mange nå begynner å tenke på at det er på tide å anskaffe en ny underholdningssentral i stua. Mange vil ha større TV, og da gjerne med UHD-oppløsning.

Størrelsen er et tall som vokser hvert år og i 2015 vil 55 tommer være den nye folke-TV-en. Det betyr et stort salg av 65 tommer og over, for mange skal nok ha en liten en på kjøkkenet også som trekker ned snittet.

Les også: Dette er ryktene om iPhone 7

Alle vil ha DAB-radio

Det er for alvor blitt fart i DAB-salget. Det var bra i forfjor også da vi havnet på litt over en halv million apparater, men økte videre til 667 tusen apparater.

Det ser ut som det norsk folk snart er klar til å vifte farvel til FM.

Test av Garmin Vivosmart: Godt aktivitetsarmbånd med smartklokkefunksjoner

Wearables-salget eksploderte

Kroppsnære produkter, eller såkalte wearables, er en ny og fremadstormende produktgruppe. I fjor kjøpte hele 240.000 av oss et treningsarmbånd av en eller annen type.

På toppen av dette kom såkalte smartklokker som vi konsumerte hele 80.000 av. Dette kommer til å øke videre de neste årene, tror Elektronikkbransjen.

Les også: Alt du trenger å vite om årets snøfresere

Mobilsalget går ned

Det ser ikke ut til at vi har fått nok mobiler, men salget av dabbet av. Omsetningen havnet på 2,1 millioner enheter og det er 12,2 prosent færre enn året før.

Samtidig var mobilene vi kjøpte 200 kroner dyrere per enhet, så omsettingen falt bare 4,8 prosent og havnet på 7,7 milliarder kroner. Ikke så galt det, vil nok mange hevde.

Elektronikkbransjens undersøkelse viser at folk under 30 bytter mobil med to års mellomrom, mens folk over 50 holder på den et ekstra år.

Nettbrett ser derimot ut til å ha passert toppen. Vi kjøpte 700.000 enheter, men det er 250.000 færre enn året før.

– Det er nok flere grunner til det. For det første har folk ett eller to fra før og de nye har ikke så mye ekstra å by på. For det andre har mobilene større skjerm og kniper inn på forskjellen. For det tredje ser vi at mange bærbare PC-er med berøringsskjerm nå kan brukes som nettbrett, sier Ottemo.

Les også: Så gode hodelykter får du for under 2000 kroner

Vinylen spiser CD-en

Etter at platespilleren opplevde en nær døden-opplevelse for en del år siden fortsetter folks kjærlighet til vinylplata. Det viser salget av platespillere, som økte fra 7.000 til 8.000 enheter. Salget av CD-spillere er derimot ikke langt unna dødens dal og havnet på 2000 enheter. CD-en blir spist av strømmetjenester.

Det går ikke bra for de mer avanserte formatene DVD og Blu-ray heller. Til sammen gikk det 90.000 enheter og prognosene ser svært mørke ut. Igjen er det strømming som har overtatt.

Interessen for lyd har ikke blitt borte. Salget av ulike former for headset, som er en ny produktgruppe bransjen nå måler, havnet på 2,1 millioner. Det gikk også 375 000 lydanlegg. Nå er det ikke det gamle stereoanlegget som står for omsetningen, men hjemmekinoanlegg med langt flere høyttalere og såkalte multiromanlegg.

Les også: Slik ser du USA-Netflix på mobilen

Fotofall

Foto er havnet litt i den samme kategorien som nettbrett. Vi har kjøpt både ett og tre kamera og er fornøyd med det. Dessuten er mobilen blitt en konkurrent her også. Salget av kompaktkamera er ned 44 prosent til begredelige 74.000 enheter. Det er milevis unna toppåret i 2008 da vi kjøpte 445.000 stykker.

Selv speilrefleks faller nå med 33 prosent og havner på 52.000 kameraer. Det som har vist en oppadgående trend, speilløse systemkameraer, har falt til begredelige 9 000 enheter. Mye å gråte for i fotobransjen altså.

Les også: Dette armbåndet inneholder 25 ulike verktøy

Fruktmaskiner gjør et byks

Det er ikke stor utslag på hvitevarer. De store produktene faller litt i antall, men de fortsetter å øke i verdi. De små kjøkkenproduktene viser derimot en del store utslag.

Spesielt maskiner som brukes i forbindelse med frukt, slik som stavmiksere, blendere og saftpresser er i vinden. Sistnevnte har nærmest eksplodert og øker med 120 prosent. Vi vil heller drikke fem om dagen enn å spise dem.

Nordmenns kjærlighetsforhold til kaffe slår ikke så kraftig på maskinsalget lenger. Salget av traktere og kapselbaserte espressomaskiner går ned, mens automatiske espressomaskiner, det vil si slike som kverne bønnene selv, øker litt.

Totalt falt salget med 100.000 enheter til 400.000.

Et par lyspunkter og vår trang til dyrere produkter gjorde at verdien av hvitevaresalget økte 4,8 prosent til 9,7 milliarder kroner.

Nok et godt år: Kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo melder om en fornøyd bransje.
Nok et godt år: Kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo melder om en fornøyd bransje. Stian Sønsteng
Les også:

Dette blir lanseringstidspunktet til Apple Watch

Denne kan gjøre deg til den mest populære på stranda i sommer

3 nyttige apper for deg som pusser opp